‘De toegevoegde waarde van de radio-dj is niet groot genoeg meer’

Radiomaker Ron Vergouwen maakt zich zorgen over de toekomst van radio. ‘De jongere garde die graag naar audio luistert doen dat voornamelijk via podcasts en voor muziek Spotify’, meldt hij in een Spreekbuis-interview met Patrick Kicken.

Vergouwen: ‘De toegevoegde waarde van een radio-dj is tegenwoordig niet groot genoeg meer. Je moet als dj er echt voor zorgen dat er een reden is dat mensen op hen gaan inschakelen, want anders kiezen ze voor Spotfiy of podcasts.

Hij denkt ook dat het komt omdat veel jongeren geen radio meer tot hun beschikking hebben en er daardoor niet in rollen. ‘Vroeger stonden er overal radio’s aan bij mensen thuis en dan rol je er als kind vanzelf in. Tegenwoordig gaan jongeren pas naar de radio luisteren als zij een auto kopen.’

Bekijk of beluister hier het hele interview:

3 Comments

  1. Bij het vroegere het Arbeidsvitamine was ook geen DJ te horen.
    Radio met eindeloos pratende dj die kan je terug luisteren als podcast (als je dat echt zou willen 🤪)

    • Volgens mij wel ,hans schiffers persenteerde dat toen en ook ingesproken woord,wat is daar mis mee,we hebben algenoeg nonstop radio stations!!!

  2. DJ’s mogen/moeten absoluut meer onderscheiden. Dat geld ook voor vele grote radiostations. Dat ze niet van toegevoegde waarde zijn slaat nergens op. Je luistert niet voor niets radio. Als je geen dj, praatjes, spelletjes, nieuws etc wil en alleen maar muziek wil luisteren dan zijn daar tal van manieren voor. Vroeger was dat ook al het geval met de LP, cassette en cd. Men doet net alsof dat nu veranderd is met streamingdiensten en online luisteren. Het enige verschil is dat bijna alle muziek nu makkelijker beschikbaar is voor iedereen. De nieuwe generatie maakt daar meer gebruik van dan van radio. Daarom moet radio weer veel onderscheidender worden i.p.v. steeds meer een eenheidsworst. Dat geld ook voor tv programma’s.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*