De trends op het gebied van televisiereclames

Televisiekijken is onlosmakelijk verbonden met reclames. De wereld van de televisiereclames is voortdurend aan verandering onderhevig, dus blijft het reuze interessant om naar de huidige en mogelijk toekomstige trends op dit gebied te kijken. We zetten er een aantal voor je op een rij.

De bedrijven die je het meest in televisiereclames ziet: Unilever op nummer één
Uit cijfers van marketingbureau Screenforce blijkt dat geen enkel bedrijf zoveel geld uitgeeft aan televisiereclames als Unilever. De multinational gaf in de eerste zes maanden maar liefst €51 miljoen euro uit aan televisiereclames. Onder Unilever vallen onder andere welbekende merken als Dove, Calvé, Ben & Jerry’s, Zwitsal, Lipton, Magnum, Robijn en Knorr.
Nummer twee op de lijst is Procter & Gamble met 48,5 miljoen euro, die grote namen als Oral-B, Gilette en Pampers onder zijn dak heeft. Opvallend aan de rest van de lijst is dat Jumbo Albert Heijn is voorbijgestreefd. Hiermee is het de hoogst genoteerde retailer in de lijst.

Flinke toename aan reclames omtrent online gokken op de televisie
Wellicht is het je al eens opgevallen: er is een flinke toename van reclames omtrent online gokken te zien op de televisie. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is het aantal televisiespotjes en online advertenties van gokbedrijven in 2021 meer dan verdubbeld. Met de reclames op de televisie én op het internet, in combinatie met een aantrekkelijke casino bonus, hopen de Nederlandse online casino’s en bookmakers dat nieuwe spelers zich aanmelden om een gokje bij hen te komen wagen. In de reclames van de online gokbedrijven worden niet zelden bekende televisiepersoonlijkheden en voormalige voetballers ingezet, om zo hun verhaal nog meer kracht bij te zetten.

Reclame maken op televisie zal uiteindelijk worden ingehaald door social media
Hoewel televisie nog steeds een reclamekanaal van formaat is, wordt verwacht dat het in de toekomst zal worden ingehaald door sociale media. Dat het internet populairder wordt ten koste van televisie zal voor weinig mensen een verrassing zijn.

Uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat Nederlanders onder de 35 jaar steeds minder televisiekijken. Jongere kijkers nemen eerder hun toevlucht tot video on demand dan in de traditionele televisie. Naarmate het televisiekijken afneemt, zal het ook minder aantrekkelijk worden om op televisie te adverteren. Dat het op reclamegebied wordt ingehaald door sociale media, lijkt dan ook onvermijdelijk.



Bron: Unsplash

Ondanks afnemende populariteit televisie zal er nog meer dan genoeg gebeuren
Hoewel er in de toekomst waarschijnlijk minder bedrijven zullen zijn die willen adverteren op televisie door een afname aan kijkers, is er nog meer dan genoeg gaande op het gebied van televisiereclames. Voorlopig stoppen internationale bedrijven als Unilever en Procter & Gamble nog miljoenen in televisiereclames en adverteren online gokbedrijven gretig op de televisie. De komende jaren gebeurt er dan ook ongetwijfeld nog meer dan genoeg in televisiereclameland. Er liggen dus nog talloze trends in het vooruitzicht. Wat die precies zullen zijn, blijft afwachten. De toekomst zal het uitwijzen!