De TV-markt in Q4

[blog Niels Bruinsma] In mijn laatste Corona update van woensdag 20 mei gaf ik aan dat het TV bereik inmiddels weer naar het ‘normale’ niveau gezakt was. We waren de strijd met ‘het virus’ aan het winnen en de nieuwswaarde van alle persconferenties en actualiteitenprogramma’s nam sterk af. Inmiddels hebben we zelfs de (hopelijk) laatste persconferentie alweer achter ons! Nu is het tijd om de aanvalsplannen voor de rest van 2020 op te maken. Kunnen we het jaar nog eindigen op een piek, wellicht zelfs de geleden schade nog goedmaken of misschien zelfs de gewonnen voorsprong uitbouwen en hierop nog meer converteren?

Zoals eerder aangegeven ligt het gemiddelde dagbereik inmiddels (week 26) weer op een normaal niveau na een eerdere flinke stijging tijdens de Corona crisis zo blijkt uit de SKO cijfers obv iedereen van 13 jaar en ouder.

Gouden tijden voor de TV exploitanten zou je denken, want als meer mensen kijken, kun je meer geld verdienen aan adverteerders. Helaas echter zijn veel adverteerders in de Corona crisis flink afgehaakt. Campagnes werden stopgezet, uitgesteld en/of geannuleerd, waardoor reclameblokken korter waren dan ooit en er dus ondanks de hoge kijkcijfers veel minder geld binnenkwam bij de exploitanten dan in eerdere jaren. Een waarde binnen de SKO data die dit aangeeft is de bruto reclameopbrengst (x1.000) in euro’s, deze is onderstaand aangegeven vanaf 2018.

Hoewel deze waarde alweer een stuk hoger ligt dan in het begin van de crisis, is zij nog niet op het niveau dat normaal zou zijn voor deze periode, terwijl het bereik dat wel alweer is. Het is nog steeds geen vetpot bij de exploitanten, wat ook wel bleek uit de ontslaggolf die helaas over Talpa heen is getrokken.

De TV exploitanten kunnen de schade ook waarschijnlijk niet meer inhalen, want de verwachting is niet dat we met zijn allen het laatste deel van 2020 meer TV gaan kijken dan de afgelopen jaren. Een stijging van het bereik is dus niet te verwachten, sterker nog aangezien de opnames van populaire programma’s die in het najaar uitgezonden zouden worden stil hebben gelegen zou een daling meer voor de hand liggen.

Adverteerders zijn bezig met aanvalsplannen voor de laatste 5 maanden van het jaar, waar TV in veel gevallen deel van zal uitmaken, terwijl we naar alle waarschijnlijkheid te maken gaan krijgen met dalende kijkcijfers. Binnen de huidige TV-markt gaat dat zorgen voor schaarste, waardoor de prijs wellicht opgedreven gaat worden. Gezien de positie van de TV exploitanten is het niet aannemelijk dat ze daar niet van zullen willen profiteren.

Niels Bruinsma is strategisch directeur van Abovo Media

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*