De afgelopen eeuw is het medialandschap in Nederland voortdurend in ontwikkeling geweest. Van kranten, via de eerste commerciële radio-uitzending in 1919, de eerste televisie-uitzendingen van omroepverenigingen in de jaren vijftig naar de opkomst van het internet als oneindige bron van beeld en geluid. Waar in het verleden media informatie met behulp van tekst en spraak verspreidden, lijkt tegenwoordig meer de nadruk op beeld te liggen. Hieronder lees je daarom meer over het belang van goed zicht, en de voordelen van lenzen in de mediawereld.
De noodzaak van goede zichtkwaliteit
Mensen in de mediawereld bevinden zich een dynamische, steeds vaker visueel gerichte werkomgeving. Een optimale zichtkwaliteit met heldere en scherpe visie is daarom een must. Zeker als er sprake is van gedetailleerd werk. Denk aan mediabewerkers als videoredacteuren en grafisch ontwerpers die nauwkeurig beeldmateriaal ontwerpen en aanpassen. Aan presentatoren die autocue moeten kunnen lezen. En cameramensen, fotografen en regisseurs die de kwaliteit van beelden moeten kunnen beoordelen, inclusief belichting, scherpte, kleur en compositie. Goed zicht is essentieel om details scherp te zien, mooie beelden te maken en fouten te vermijden.
Bril populairder, maar lenzen gemakkelijker te bestellen
Helaas is niet iedereen gezegend met een goed zicht. De meest voorkomende manier om een oogafwijking te corrigeren is een bril. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek draagt ruim zestig procent van de Nederlanders een bril om beter te kunnen zien. Een veel kleiner deel – slechts twaalf procent – geeft aan contactlenzen te dragen.
En dat is opvallend, want er zijn meerdere redenen om lenzen boven een bril te verkiezen. Een algemeen voordeel is dat lenzen bestellen gemakkelijk online kan. Een bril uitzoeken doe je bij voorkeur toch in een winkel, om goed te kunnen beoordelen of het montuur bij je past. Vervolgens duurt het ook vaak nog weken voordat de bril klaar ligt voor je. Bestel je online lenzen, dan heb je deze veel sneller in huis. Zonder (wederom) een bezoek aan een opticien. En kies je voor een lenzenabonnement? Dan kom je nooit zonder lenzen te zitten doordat je automatisch iedere keer een nieuwe voorraad lenzen en lenzenvloeistof krijgt thuisgestuurd.
Meer weten over contactlenzen? In dit artikel vind je meer informatie.
De voordelen van contactlenzen, zowel voor als achter de camera
Specifiek in de mediawereld hebben contactlenzen diverse voordelen vergeleken met een bril. Lenzen bieden een breder gezichtsveld en een scherper zicht in vergelijking met brillen. Ze hebben geen montuur dat het zicht belemmert (handig voor taken die perifere visie vereisen). Daarbij zijn lenzen comfortabeler voor professionals die apparatuur moeten gebruiken zoals camera’s en headsets, aangezien brillen in de weg kunnen zitten of drukpunten kunnen veroorzaken. Bovendien zijn lenzen betrouwbaarder in hectische omstandigheden doordat ze niet kunnen breken of krassen zoals brillenglazen. En tot slot lopen mensen vóór de camera niet het risico op hinderlijke reflecties van computerschermen of studieverlichting in een bril.
Je ziet dat contactlenzen (of het nu gaat om harde of zachte lenzen gaat) voor mediaprofessionals veel meer dan een alternatief voor een bril zijn. Ze bieden voordelen als het gaat om onder meer zichtkwaliteit flexibiliteit en comfort. Belangrijk in een sector waar precisie van groot belang is!
Geef als eerste een reactie