Glitter en glamour – daarmee associeert de rest van Nederland nog steeds de Gooise televisie- en radiowereld. Herman Dummer maakt daarvan dankbaar gebruik om de activiteiten van dagjemaken.nl uit te venten. „De uitstraling van het Mediapark vinden mensen mooi, dat is écht iets in Nederland, die magie is er nog steeds.”
Decennia geleden sloeg ook bij hemzelf ’een vonkje’ over. „Ik was 12, 13 jaar en ik mocht kijken bij het radioprogramma van Krijn Torringa. Ik kreeg een ansichtkaart met een handtekening mee!”
Bedrijven en overheidsinstellingen kunnen bij dagjemaken.nl terecht om personeelsleden of klanten televisie, radio of een magazine te laten maken. Zo’n dagje duurt tussen de twee en acht uur. “Gezelschappen variëren van 15 tot 1.500 mensen”, vertelt Dummer. “Niet zo lang geleden bijvoorbeeld 1.400 mensen van het Rijksvastgoedbedrijf. Maar we zijn ook wel eens actief geweest in een kazerne van de landmacht in Den Haag. Voor internationaal werkende ketens gaan we soms naar Londen, Brussel of Parijs.” En met scholen maken ze nu en dan hoorspelen.
Café Trees
Op het Mediapark beschikt dagjemaken.nl over enkele eigen lokaliteiten. Naast een grote ontvangstruimte springt Café Trees in het oog, een nagebouwd bruin café met alleen van biermerk Grolsch een uiting. “Aanvankelijk hingen hier beeldmerken van meerdere brouwers, maar toen de top van Grolsch eens op bezoek kwam, vonden ze dat niet kunnen”, lacht Dummer.
„Een goed evenement is voor 50 procent inhoud en 50 procent fun”, stelt hij. Met dat laatste zit het altijd wel goed. En voor de teambuilding is een perfect middel om mensen in groepen bijvoorbeeld een tv-programma te laten maken. De bedoeling is dat ze ’er de actualiteit van hun eigen bedrijf of instelling in stoppen’. “Televisie maken is echt teamwerk. Een schreeuwlelijk in zo’n groep merkt dat die grote mond geen zin heeft.” Ruzies in zo’n gezelschap hebben Dummer en de zijnen opvallend genoeg nog nooit meegemaakt.
Aan de mensen van dagjemaken.nl vooral te taak groepen te leren hoe je in beelden een verhaal vertelt. „We leren mensen hun rechter hersenhelft aan te spreken, waar de creativiteit zit.” De montage neemt een professionele editor voor zijn rekening. “Verder moeten groepen alles zelf doen. Onze mensen zijn alleen ondersteunend. Een cameraman zal uitleggen hoe die camera technisch werkt, maar zich niet bemoeien met het shot dat vervolgens wordt gemaakt. Technisch is op het resultaat wel wat af te dingen, maar daar gaat het niet om.” Niet zelden blijken mensen onvermoede talenten te hebben. Dummer: „We horen vaak opmerkingen als: Nooit gedacht dat Kees zo goed kon presenteren.”
Omroepgeschiedenis
Hoewel dagjemaken.nl vrij strakke formats hanteert, is Dummer zelf juist iemand van nieuwe dingen. Als student was hij mede-initiatiefnemer van een poppodium in Utrecht, voor productiebedrijf NOB hielp hij later in Amsterdam Studio Plantage opzetten. In 1997 wilde de VPRO daar een nieuw televisieprogramma maken: ’De wereld volgens . . . .’. Op de puntjes was de naam gedacht van een fictieve hoofdredacteur. „Bij allerlei akkevietjes in Studio Plantage werd destijds op mij een beroep gedaan. ‘Vraag maar aan Dummer’, heette het dan. Toen werd het: ’De wereld volgens Dummer’.” Buiten de kleine kring programmamakers wist niemand waar die naam vandaan kwam. Bovendien werd een kleine camouflage-actie opgezet: de fictieve Dummer kreeg de voorletters J.C.Th., terwijl de echte zich tooit met J.H.A.M. Een lollig kruimeltje omroepgeschiedenis.
Geef als eerste een reactie