[Blog door Jarco Kriek] Viaplay had als plan Nederland op snelle wijze te veroveren. Maar vergat daarbij dat ‘die verdomde Hollanders’ veeleisend zijn. En dat de zevenmijlslaarzen-tactiek van het Zweedse streamingbedrijf ook tegen je kan werken.
Of ik weer een blog over streamingdiensten kan maken? Dat was vraag van Spreekbuis nadat ik enkele maanden wegens ziekte afwezig was. Natuurlijk luidde het antwoord. Het onderwerp was al snel gevonden. Natuurlijk moest de blog – of column zoals u wilt – over Viaplay gaan. Daar in dat mooie hoofdkantoor in Stockholm kennen ze de naam Jarco Kriek inmiddels maar al te goed. Ik moet eerlijk zeggen: het contact is goed. Natuurlijk hadden ze bij Viaplay – denk ik tenminste – liever gehad dat artikelen positiever waren geweest. Maar positiviteit moet je verdienen. En op dat punt is Viaplay bij live streaming nu eenmaal nog niet.
Over het zogenaamde entertainmentaanbod kan ik kort zijn. Persoonlijk hou ik wel van Scandinavische series. Dus zit ik bij Viaplay goed. Maar als je niet van dit genre houdt dan kan ik mij voorstellen dat het kan tegenvallen. Dit is echter persoonlijke voorkeur. Die persoonlijke voorkeur speelt ook bij het commentaar van Formule 1. Ook daar ga ik niet verder inhoudelijk op in.
Waar ik wel kritisch op ben, is de manier waarop live sport bij de abonnee wordt afgeleverd. Bij veel live sport streams is het kommer en kwel. Gevolg: veel klachten. De manier waarop Viaplay op deze klachten reageerde, was niet wat je van een nieuwe speler op de Nederlandse markt had mogen verwachten. Niet Viaplay maar de abonnee zelf droeg volgens diverse leidinggevenden van Viaplay Group – toen nog Nordic Entertainment Group (NENT) – de verantwoording en schuld voor de beeldproblemen.
Het is een heel technisch verhaal maar helemaal ongelijk hebben deze leidinggevenden niet. Er zijn inderdaad diverse factoren aan te wijzen die ervoor kunnen zorgen dat beeldproblemen ontstaan door toedoen van de abonnee zelf. Kunnen zorgen inderdaad. Dit betekent dat er ook andere factoren zijn die ook de oorzaak van de beeldproblemen zijn. Oorzaken die wel door Viaplay opgelost moeten worden. Zo is het wel opvallend dat het aantal klachten bij gebruikers van een Apple TV of een Nvidia Shield mediaspeler minder zijn dan bijvoorbeeld bij gebruik van een Smart TV-internettelevisie. Je kan dus als Viaplay eens kritisch gaan kijken naar de apps voor diverse apparaten die worden ondersteund. Of kritisch te kijken naar de weg die een internetstream van de Viaplay-server naar de eindgebruiker moet afleggen. Het pronken met uitspraken als ‘we hebben het meest robuuste netwerk van de markt’ zegt een abonnee echt niets als hij geen beelden in Full HD 1080P krijgt aangeboden of als zijn stream midden in een race wegvalt en als de tekst ‘bedankt voor het kijken’ op het beeldscherm verschijnt.
Het is daarnaast als nieuw bedrijf op een nieuwe markt altijd aan te bevelen je richting abonnees met enige nederigheid op te stellen. Waarschijnlijk zit dit niet in de Scandinavische cultuur. Maar Hollanders houden niet van wijsneuzen die ze nog amper kennen en die hen al direct op de vingers tikt. Of ze nu gelijk of ongelijk hebben.
Diezelfde verkeerde inschatting heeft Viaplay met Formule 1 gemaakt. Nederlanders waren nog niet gewend aan live streaming van sport. En juist de sport die in 2021 het meest werd bekeken – Formule 1 dus – wordt dit jaar gebruikt om de omslag van sport van lineair naar live streaming (online) te maken.
Op zich al een grote stap maar Viaplay besloot de zevenmijlslaarzen aan te trekken om een nog grotere wijziging bij Formule 1 door te voeren. En daar worden nu de negatieve vruchten van geplukt. Ik wil het – zoals eerder gezegd – niet inhoudelijk over het commentaar bij Formule 1 hebben. You hate it or you love it. Maar Viaplay had het zichzelf veel makkelijker kunnen maken door geen of minder wijzigingen bij de Formule 1-uitzendingen door te voeren. Vertrouwde stemmen en gezichten die Formule 1 bij Ziggo Sport een eigen ‘smoel’ gaven, werden niet door Viaplay overgenomen. Ondanks dat hiervoor wel alle ruimte was. Een totaal verkeerde inschatting.
Viaplay had het zichzelf makkelijker kunnen maken als het de Formule 1-smaakmakers van Ziggo Sport had meegenomen in dit nieuwe Nederlandse avontuur. En nee, Tom Coronel was niet een echte smaakmaker bij Ziggo Sport, eerder een sidekick. De echte smaakmakers waren natuurlijk Olav Mol, Jack Plooij, Robert Doornbos en Rob Kamphues. Nogmaals, niet dat je ze allemaal had moeten meenemen, maar een aantal zeker wel. De keuze om dit niet te doen, betekende voor Viaplay dat de wedstrijd met een 0-2 achterstand werd begonnen. Dat is op zich niet erg als op alle andere vlakken de zaken wel goed voor elkaar zijn. Maar als dit niet het geval is – zoals nu met beeldproblemen – dan wordt het wel heel moeilijk om de gunst van abonnees te behouden.
Waar koos Viaplay dan wel voor? Het heeft gekozen voor het netwerk van de Nederlandse hoofd sport Marco Zwaneveld. Het netwerk van de van RTL afkomstige Zwaneveld bestaat – u raadt het al – uit sportverslaggevers die voorheen op RTL 7 te horen en soms zelfs te zien waren. Nelson Valkenburg, Melroy Heemskerk, Allard Kalff, Jacques Nieuwlaat, Bart Nolles, Arjen van der Giessen en analisten als Raymond van Barneveld en Co Stompé ze zijn allemaal afkomstig van RTL 7.
Het mag en er is ook niets mis mee. Maar als het allemaal niet lekker loopt dan wordt je met deze feiten wel om de oren geklapt. Dat is niet erg als dit gebeurt door een betweterige columnist maar het is wel een probleem als de eigen abonnees dit gaat opvallen.
Waarom niet gewoon lineair uitzenden?
Er zijn diverse redenen voor. Als eerste en belangrijkste reden; Viaplay wil gewoon een streamingdienst zijn. Lineair brengt daarnaast mogelijke gesprekken met providers met zich mee. Die willen dan ook een graantje meepikken van elk verkocht abonnement als doorgiftefee. Dit loopt vaak in de tientallen procenten. Of je moet aan ESPN-constructies gaan denken waarbij echt iedere abonnee gaat meebetalen aan de doorgifte van Viaplay. Maar het belangrijkste is dat de focus gewoon op streaming ligt. Dasrom ook de naamswijziging van NENT naar Viaplay Group.
Hoe is op dit moment de sfeer op het hoofdkantoor van Viaplay in Stockholm? Wordt er nog steeds gejubbeld over het aantal nieuwe abonnees of maakt men zich inmiddels een beetje zorgen over de prestaties van Viaplay in Nederland. Ik kan mij niet voorstellen dat het prettig is om te lezen dat ongeveer 50% van de klanten het abonnement op Viaplay wil opzeggen of erover nadenkt. Verder lijkt het mij ook niet prettig om te lezen dat uit onderzoek van Telecompaper is gebleken dat Viaplay met afstand de slechtst gewaardeerde streamingsdienst is van Nederland.
Sport 7, was de eerste sport zender die ten onder ging.
Ik heb totaal geen problemen, kijk via het Ziggo internetwerk op een LG smart tv en op twee Google TV’s. Nooit last van onderbrekingen op mijn Google Nest WiFi huisnetwerk. Heeft volgens mij veel te maken met je eigen netwerk thuis. En daarbij vindt ik de verslaggeving prima nu, veel rustiger dan de te enthousiaste mannen van Ziggo.
Jij bent blijkbaar technisch handig, maar ik ben dat niet. Als ik een aanknop gebruik, moet het apparaat werken. Een dienst moet moronproof zijn. Dat is ViaPlay niet.
Viaplay is toch net zo moron proof als Netflix? Ik begrijp het probleem niet. Ik kijk op meerdere locaties, meerdere devices, schoonouders kijken ook op meerdere locaties en nooit problemen (iets dat ik vorig jaar met F1 TV pro vorig jaar aan het begin wel had). Je moet wel zorgen dat je een goede internetverbinding hebt, maar dat is met elke streaming dienst zo.
Lineaire tv gaat nu eenmaal verdwijnen, het is namelijk achterhaald.
Viaplay is duur en wordt na de zomerstop nog duurder.
Amber Branten als F1 host is zeer ongemakkelijk i.c.m. de experts aan tafel die overduidelijk moeite hebben met haar gebrek aan kennis.
Stéphane Kox stelt schoolkrantvragen zoals ‘hoe was het?’.
Het geluid bij Stéphane Kox staat standaard té zacht.
Christijan Albers is een arrogant machofiguur.
Nelson Valkenburg heeft een vervelende hoge stem en noemt alles momentje.
Melroy Heemskerk heeft een prettige stem maar overdrijft alles met ”wooooooooow” en noemt ook alles momentje.
Mika Hakinnen zijn Engels is te slecht om niet te ondertitelen.
Ho-Pin Tun is een goede analist.
Giedo van der Garde is een prima tafelgast.
Allard Kalff is een prima verslaggever maar je gaat toch geen kijkersvragen zitten beantwoorden tijdens de vrije trainingen?
Het beeld van de tv app is zwaar ondermaats.
De tv app laadt vaak niet.
De tv app is onoverzichtelijk.
De tv app loopt vaak vast.
De website laadt vaak niet.
De website is onoverzichtelijk.
De website loopt vaak vast.
Kanaal 200 werkt prima maar waarom niet ook op vrijdag?
Kanaal 200 stopt na dit seizoen, dan zijn mensen verplicht te kijken via de niet functionerende app en site.
De oranje bril die ze niet zouden hebben die hebben ze weldegelijk – zie hun posts op de socials: Voornamelijk ‘Max’, ‘Oranjelegioen’, ‘Verstappen’ en oranje hartjes.
Technisch een malaise en de rest is smaak, maar voor mij was Ziggo Sport een stuk leuker om naar te kijken door de chemie tussen Kamphues en Doornbos en de passie van Olav Mol.
*Ho-Pin Tung
Ik kijk het via een ali-express iptv abbo. Werkt uitstekend. En ben blij dat ik van Olaf Mol af ben. Zodra Viaplay een lineaire zender wordt stop ik met illegaal kijken en neem ik een abbo.