Deloitte komt met vier toekomstscenario’s voor Nederlandse tv-industrie

Consultancybureau Deloitte komt met vier toekomstscenario’s voor Nederlandse tv-industrie. Zullen RTL en Talpa samengaan? Welke rol zullen telecomoperatoren, zoals KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile, spelen in het toekomstige landschap? En zullen streaming platforms, zoals Videoland, RTLXL en NLZIET, domineren of juist verminderen?

Deloitte probeert door het maken van vier toekomstscenario’s antwoord op deze vragen te krijgen. Elk van deze scenario’s beschrijft een specifieke, plausibele toekomst, die aanzienlijk verschilt van de andere.

Deloitte: ‘Het onderzoek dient als waardevolle gids voor hoe de huidige marktspelers zich kunnen aanpassen aan de vele veranderingen en onzekerheden waarmee hun sector wordt geconfronteerd.’

De vier scenario’s zijn gebaseerd op een analyse van een uitgebreide set van bijna 100 sociale, technologische, economische, ecologische en politieke factoren die de tv- en video-industrie vormgeven, alles variërend van het belang van sportlicenties en piraterij tot de invloed van kunstmatige intelligentie en netneutraliteit.

Deloitte: ‘Van deze 100 drijvende krachten hebben we 23 geïdentificeerd die zeer onzeker zijn, maar een grote impact op de markt kunnen hebben. Deze omvatten de gevoeligheid van de consument voor dataprivacy, het niveau van uitgaven voor tv-reclame, de invloed van een ouder wordend kijkerspubliek en hoe belangrijk het bekijken in de auto is.’

Scenario 1: Universele supermarkt
Een handvol wereldwijde digitale platformbedrijven, zoals Amazon en YouTube, nemen de leidende rol in aggregatie en distributie over van traditionele omroepen, zoals RTL en NPO. Deze platforms zijn zeer actief in de hele waardeketen en bepalen de creatie, aggregatie en distributie van inhoud en de directe klantrelatie. Net als bij grote supermarkten biedt elk van de digitale platformbedrijven een uitgebreid assortiment wereldwijde en nationale content, alleen gedifferentieerd door enkele exclusieve producties en sportrechten.

Scenario 2: Content Endgame
Inhoud wordt de belangrijkste onderscheidende factor in de video-industrie, terwijl distributie, zoeken en aanbevelingen in toenemende mate als ‘grondstoffen’ worden beschouwd. Dat geeft grote wereldwijde content-eigenaren, zoals Disney, WarnerMedia en steeds meer Netflix een leidende rol. Zij zijn verticaal geïntegreerd in de gehele waardeketen. Deze ‘Content Kings’ trekken hun content van digitale platformbedrijven weg en houden ze deze achter. Ze richten zich op distributie via hun eigen kanalen, het omzeilen van de platforms en het creëren van directe klantrelaties.

Scenario 3: Revenge of the Broadcasters
Nationale omroepen en internationale digitale platformbedrijven bestaan naast elkaar in de markt, waarbij de eerste gericht is op inhoud van lokale kwaliteit en de tweede op wereldwijde producties en blockbusters. Kijkers kunnen kiezen of ze lineaire of niet-lineaire inhoud van internationale of lokale bronnen willen bekijken. De omroepen zijn geëvolueerd naar digitale platforms, hebben directe klantrelaties tot stand gebracht en leverden on-demand content. Ze zijn ook bedreven geworden in targeted advertising en inhoudsaanbevelingen; gebieden die eerder werden gedomineerd door internationale platforms. ‘National broadcasters’ worden in dit toekomstscenario ondersteund door inhoudsquota en andere regelgevende maatregelen vanuit de overheid.

Scenario 4: Lost in diversity
Iedereen doet alles in dit scenario: er zijn geen dominante spelers. In plaats daarvan worden consumenten bediend door talloze distributieplatforms die een rijk scala aan concurrerende inhoud bieden. Aangezien de vraag naar Nederlandse content sterk blijft, zijn er partnerschips tussen wereldwijde en lokale spelers wijdverbreid. Een duidelijk onderscheid tussen productie en distributie van inhoud is een ander belangrijk kenmerk van dit scenario.

Deloitte gaat komende week verder in op de impact van bovenstaande scenario’s.

1 Trackback / Pingback

  1. Artikel | Trends & Ontwikkelingen 30 augustus 2019 - Mestmag.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*