Den Haag vandaag: debat over mediabegroting

Vandaag heeft Arie Slob (mi­nis­ter verantwoordelijk voor me­dia) zijn eerste echte vuurdoop over de publieke omroep.

Slob heeft onlangs aangegeven dat er hoogstwaarschijnlijk al in 2018 een tekort zal ontstaan doordat de STER reclame-inkomsten snel dalen.

Diverse politieke partijen hebben in de media al aangegeven er niet open te staan om de teruglopende advertentie-inkomsten te compenseren. Volgens onder andere de VVD en PVV zou het ‘bijstorten’ marktverstorend werken.

Meerdere po­li­tie­ke par­tij­en maken zich zorgen over de ad­ver­ten­tie­markt die steeds meer in han­den komt van in­ter­na­ti­o­na­le be­drij­ven zo­als Fa­ce­book en Goog­le. Me­dia­mag­naat John de Mol sloeg er deze week alarm over. De koek voor Ne­der­land­se me­dia wordt steeds klei­ner, waar­schuw­de hij.

Alternatieve inkomsten genereren is voor de publieke omroep zeer moeilijk. De programma’s zijn met publiek geld gemaakt en dienen daarom ook openbaar voor het grote publiek te blijven. Inkomsten vanuit kabelaars zullen ook onder druk komen te staan, aangezien het fenomeen ‘cable cutting’ (waarbij consumenten hun tv abonnement opzeggen en alles online kijken) ook in Nederland in opkomst is.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*