In 2023 is het vertrouwen in nieuws in Nederland opnieuw hoog. Nederland scoort goed in vergelijking met andere landen en staat in de Europese top 3. Dit komt onder andere doordat het vertrouwen van Nederlanders in de losse nieuwsmerken hoog is. Daarnaast zijn gebruik van en interesse in nieuws belangrijk voor vertrouwen. De groep Nederlanders die zich dagelijks of vaker op de hoogte stelt van de belangrijkste gebeurtenissen is nog steeds groot met 84%. Met name jongeren gebruiken vaker sociale media als voornaamste bron voor nieuws. Interesse in nieuws staat – na een piek tijdens de coronapandemie – wel onder druk. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het Digital News Report 2023, dat het Commissariaat voor de Media vandaag publiceert. Dit rapport geeft de laatste stand van zaken weer op het gebied van het nieuwsgebruik en het vertrouwen in nieuwsmedia in Nederland. Het Commissariaat voor de Media brengt het Report nu voor het zesde jaar op rij uit. Dit is het eerste rapport ná de coronaperiode.
De traditionele media zoals print en tv hebben ingeleverd: in 2023 wordt voor het eerst meer gebruik gemaakt van online media voor nieuws dan van tv. Met afstand volgen sociale media op de derde plek. Op de aanvullende vraag wat de voornaamste media voor nieuws zijn, noemen met name jongeren vaker de sociale media. En dat blijft niet zonder gevolgen: onder Nederlanders die hun nieuws voornamelijk van sociale media halen zien we dat het vertrouwen in nieuws lager is en afneemt, waar dit onder andere groepen stabiel blijft.
Op sociale media komen jonge Nederlanders niet alleen nieuws tegen dat afkomstig is van journalistieke nieuwsmerken. Het risico bestaat dat zij hierdoor minder ervaring opdoen met journalistieke nieuwsmerken en mogelijk journalistiek nieuws slechter van ander nieuws kunnen onderscheiden, met als gevolg dat vertrouwen in nieuwsmedia minder goed wordt opgebouwd.
Nieuwsmijden was in de coronaperiode toegenomen, maar is nu weer aanzienlijk gedaald.
Het gehele Digital News Report 2023 is te lezen op de website van het Commissariaat voor de Media: cvdm.nl/dnr.
Daar is ook een infographic te vinden, met de belangrijkste bevindingen samengevat in één one-pager.
Net als voorgaande jaren organiseert het Commissariaat voor de Media bij de lancering van het rapport een webinar, vandaag – woensdag 14 juni – van 10.30 tot 12.00 uur. Onlinemedia-specialist Elger van der Wel gaat vanuit de studio van Beeld & Geluid in Hilversum in gesprek met verschillende experts over de onderzoeksresultaten en aanverwante onderwerpen. Belangstellenden kunnen zich hier inschrijven. Deelname is gratis.
Over het Digital News Report
Het Reuters Institute for the Study of Journalism onderzoekt met het Digital News Report het nieuwsgebruik in maar liefst 46 landen. In Nederland werkt het Reuters Institute hiervoor samen met het Commissariaat voor de Media. Het Digital News Report Nederland is een publicatie van het Commissariaat voor de Media.
Geef als eerste een reactie