Dit WK voetbal extra reclamedruk van gokbedrijven

7

Er is sinds de opening van Nederlandse gokmarkt veel te doen geweest om reclames en advertenties van gokbedrijven. Het debat kwam op de politieke agenda en leidde zelfs tot aanpassingen op het beleid. Met het WK voetbal in Qatar voor de deur kunnen we volgens de Kansspelautoriteit een nieuwe stortvloed aan bookmaker reclames verwachten.

Vóór de opening van de Nederlandse gokmarkt op 1 oktober 2021, konden Nederlanders al wedden op sport. Dit gebeurde dan ook in grote getalen, hetzij via  vaak illegale aanbieders. In de praktijk leidde dit regelmaat tot misstanden waarbij in sommige gevallen winsten niet werden uitgekeerd en er nauwelijks of niet werd opgetreden tegen gokverslaving en witwaspraktijken. Het terugdringen van deze illegale praktijken was een voorname reden voor de legalisatie van de markt en het is tot dusver succesvol gebleken stelt René Jansen, voorzitter van de Kansspelautoriteit op de Gaming conferentie in Berlijn.

“In Nederland zagen we dat veel illegale operators zich terug trokken nadat we hadden aangekondigd dat er veel zwaardere boetes zouden komen zodra de legalisatie van kracht werd. Ook vreesden veel Europese operators dat ze niet meer in aanmerking zouden komen voor een vergunning als ze zouden volharden in het illegaal bedienen van Nederlandse gokkers.”


Groeistuipen

Dat het openen van de markt niet alleen maar tot positieve resultaten leidde, zagen we terug in de media. Hier ging het de afgelopen maanden met grote regelmaat over de grote hoeveelheid gokreclames die plots op ons afkwamen via TV, Radio, Abri’s en tijdschriften.

“Zodra de online markt open ging kregen we een bombardement van advertenties te verwerken. Ik kies bewust voor de term bombardement, want zo hebben wij het in ons land ervaren. Strikt genomen deden de operators hier niets tegen de wet”, aldus Jansen.

Het debat bereikte al snel ook de politiek en in de Tweede Kamer werd gediscussieerd over een mogelijke aanpassing van de regelgeving.

“Vooral de hoeveelheid reclame op radio en televisie zorgde voor opschudding in onze samenleving, het publiek raakte echt geïrriteerd. Bovendien zeiden veel opinieleiders dat ze bang waren dat dit het aantal gokverslaafden zou vergroten. De minister die verantwoordelijk is voor het gokbeleid voelde zich door de Tweede Kamer onder druk gezet om snel in te grijpen: sinds eind juni is het verboden om rolmodellen (zoals beroemdheden) in advertenties te presenteren”, vertelt Jansen in zijn toespraak.

Nieuwe reclame golf tijdens WK voetbal

Sinds de opening van de Nederlandse markt voor online kansspelen kregen al meer dan tien verschillende bookmakers een vergunning toegekend. Dat betekent dat Nederlanders dit WK voetbal bij meer dan tien verschillende bookmakers kunnen wedden op het WK.

“Wij zien nu al een stijging in het zoekvolume op WK gerelateerde weddenschappen”, zegt Julius Bastiaansen van bookmaker vergelijkingssite Mybookmakers.nl. “De afgelopen maanden hebben de bookmakers elkaar al proberen af te troeven met reclamecampagnes, welkomstbonussen en promoties, het valt te verwachten dat richting het WK alleen maar meer zal worden”, aldus de bookmaker expert.

Deze verwachting wordt gedeeld door René Jansen van de Kansspelautorteit.

“Zeker met het aanstaande WK voetbal is extra reclamedruk te verwachten. Nieuwe vergunninghouders zullen zich willen presenteren aan het grote publiek. Daarbij gaat het ook om een belangrijk algemeen belang: het kanaliseren van gokkers van illegale naar legale exploitanten. Ook hier is de kans op maatschappelijke onvrede groot, waardoor u wellicht gaat nadenken over aanvullende – en vooral preventieve – maatregelen. Niet alleen door de overheid, maar ook door de sector zelf. Een mogelijke optie hierbij zijn overkoepelende afspraken die de sector maakt om het advertentievolume te beheersen”, aldus Jansen.

Strengere regelgeving vanaf 2023

Dit WK voetbal zal vermoedelijk het laatste grote voetbaltoernooi zijn waar de bookmakers flink kunnen uitpakken met reclames, advertenties en sponsor activiteiten. Per 1 januari 2023 mogen aanbieders van risicovolle online kansspelen geen ongerichte reclame meer maken voor hun gokaanbod en sponsoring. Per 1 januari 2025 is ook sponsoring van programma’s, evenementen en sport niet meer toegestaan.