Begin 2013 verstrekte kijkcijferexpert René van Dammen in Broadcast Magazine de gemiddelde leeftijd van de kijkers per zender. Het gaf een ontluisterend beeld: Nederland 1 had een gemiddelde leeftijd van 55 jaar en bij Nederland 2 was het zelfs 60 jaar. ‘Jongerenzender van de publieke omroep’ Nederland 3 trok kijkers met een gemiddelde leeftijd vaan 47 jaar. De commerciële zenders deden het niet veel beter: RTL had kijkers van gemiddeld 47 jaar en SBS 6 moest het doen met een gemiddelde leeftijd van 49 jaar oud. Ook de grote commerciële jongerenzenders RTL 5 en Veronica zaten met kijkers die gemiddeld ouder zijn dan 40.
Steeds meer jongeren consumeren televisie non-lineair. Ze bepalen dus zelf wat en wanneer ze kijken. Vooral YouTube is een enorm belangrijke aanbieder van ‘online tv’ voor de jongerendoelgroep. Kan hierdoor niemand meer bij de koffie meepraten over een tv-moment van de dag ervoor? Ondanks het enorme video-aanbod op Youtube blijkt door het delen van video’s via social media en het abonneren op hun favoriete kanalen nog steeds met hun leeftijdgenoten discussiëren. De woonkamer met een centrale plek voor de televisie wordt steeds meer gebruikt als ‘hang-out’ om via hun eigen scherm (tablet en mobiel) veelal korte snappy video’s te bekijken.
Wat zijn de online favorieten onder de jeugd?
Een Top-15 overzicht:
1. Spinnin’ Records (8.378.072 abonnees /internationaal)
2. Kwebbelkop (860.422 abonnees / internationaal)
3. Kud (604.530 abonnees)
4. EnzoKnol (587.561)
5. Stuk TV (540.074 abonnees)
6. DusDavidGames (512.650 abonnees)
7. DagelijksHaadee (402.946 abonnees)
8. Beatygloss (353.548 abonnees)
9. DylanHaegens (275.930 abonnees)
10. DitIsMilan (265.786 abonnees)
11. Eveline Maureen (247.701 abonnees)
12. Mertabi (236.211 abonnees)
13. TopNotchNL (207.843 abonnees)
14. Teske de Schepper (178. 862 abonnees)
15. TheKelvlog (233.698 abonnees)
Geef als eerste een reactie