Op Twitter heeft BNNVARA webredacteur Bram de Wijs een overzicht gepubliceerd wat de NPO kan verdienen wanneer zij reclame-inkomsten op hun huidige Youtube-video’s kunnen generen. In het kader van de terugvallende reclame-inkomsten is De Wijs voorstander van het genereren van reclame-inkomsten via Youtube. Onderstaande overzicht is voorzichtige schatting van de totale jaarlijkse inkomsten die gegenereerd kunnen worden van willekeurige lijst NPO-kanalen die onofficieel gedoogd worden op YouTube.
De totale inkomsten van rond de 2 miljoen vallen wat tegen, vooral omdat NPO-content doorgaans veel op Youtube wordt bekeken. De Ster haalde in 2017 in totaal zo’n 179 miljoen euro op. Uit de top-10 van meest bekeken Youtube-video’s van 2017 waren er zelfs drie van de publieke omroep.
Bram de Wijs geeft in een reactie op Twitter aan te weten waarom de Youtube opbrengsten laag zijn. ‘2 miljoen per jaar lijkt niet veel maar bedenk je dat de echte tv-kijkcijferkanonnen (Dwdd, Wie is de mol, Boer zoekt vrouw etc) nu weinig tot niks op YouTube (mogen) plaatsen. Er wordt veel illegaal geüpload, waarvan de inkomsten dus zéker niet naar de NPO of de omroep gaan’, aldus De Wijs.
Nadeel van Youtube-reclame is echter dat zo’n 40% van alle inkomsten naar Youtube gaan. Tevens bepaalt Youtube de advertentietarieven, maar ook welke video’s reclame preroll’s krijgen. Uit eerdere berichtgeving bleek overigens dat de publieke omroepen zelf erg weinig doen tegen illegale uploads.
Geef als eerste een reactie