(documentaire) De kracht van het kastje

Gemiddeld kijken we in Nederland zo’n 160 minuten per dag televisie. En wat we kijken, is belangrijker dan je in eerste instantie zult denken.

De kijkcijfers die iedere ochtend om half 8 op Stichting Kijkonderzoek verschijnen, bepalen namelijk voor een groot deel wat jij te zien krijgt. Hoge scores worden gevierd met taart en tegenvallende resultaten kunnen ertoe leiden dat jouw favoriete programma van de buis verdwijnt. De impact en de gevolgen zijn groot, maar het mysterie rondom de meting, is des te groter. En dat terwijl wat jij kijkt, er eigenlijk niet eens toe doet..

‘’Maar hoezo, dat wordt toch gewoon bij mij gemeten?’’ Hoogstwaarschijnlijk niet. Slechts 1250 huishoudens in Nederland hebben een speciaal geïnstalleerd kijkcijferkastje die de uiteindelijke cijfers bepalen. Al tientallen jaren heersen er vragen, kritiek en onduidelijkheid over hoe die allesbepalende cijfers die dagelijkse krantenkoppen domineren, tot stand komen. In de documentaire ‘De kracht van het kastje’ duiken we in de wereld van kijkcijfers en zien we voor het eerst in de geschiedenis 2 van de 2750 mensen in Nederland die met 1 druk op hun speciale afstandsbediening invloed hebben op het huidige televisielandschap. Waarom zijn die cijfers nou zo belangrijk? Kan dit anno 2021 niet anders? En hoe voelt het als talkshow host als je van het allergrootste succes afzwakt naar een pijnlijk dieptepunt? Hoeveel kracht heeft het kastje en is dat terecht?

Journalist Marlies Streppel neemt jou samen met Humberto Tan, Stichting Kijkonderzoek directeur Sjoerd Pennekamp, reclameman Ruud de Langen, kijkcijferanalist Robin Muurling en twee anonieme kijkcijferpanelleden aan de hand mee om het kijkcijfermysterie voor eens en voor altijd te beantwoorden. Val van de ene verbazing in de andere en krijg het letterlijke kijkje achter de schermen, zoals je die nog nooit hebt gekregen.

Marlies Streppel maakte deze afstudeerdocumentaire voor haar studie Journalistiek op Hogeschool Windesheim. Ze gaat per 1 juli fulltime aan de slag als redacteur bij RTL Boulevard.


Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*