Drie Oscargenomineerde films Bert Haanstra in 4K online

Beeld en Geluid publiceert nieuwe restauraties Glas, Alleman en Bij de beesten af op inbeeldengeluid.nl/haanstra

Beeld en Geluid publiceert vandaag de drie Oscargenomineerde en -winnende films van Bert Haanstra online in nieuwe 4K-restauraties. Daarmee viert het instituut in Hilversum de honderdste geboortedag van de legendarische Nederlandse filmer, op 31 mei 2016. Het gaat om de Oscarwinnende korte film Glas (Glass, 1958), en de genomineerde filmsAlleman (The Human Dutch, 1963) en Bij de beesten af (Ape and Super-Ape, 1972). Het is voor het eerst dat de films in deze hoge kwaliteit voor iedereen beschikbaar zijn. Bij elk van de films publiceert Beeld en Geluid op inbeeldengeluid.nl/haanstra een achtergrondartikel, geschreven door mediahistoricus Bas Agterberg.

Bert Haanstra ( 31 mei 1916 – 23 oktober 1997) geldt nog steeds als een van de succesvolste Nederlandse filmmakers: behalve een Oscar won hij prijzen op prestigieuze filmfestivals als Cannes en Berlijn. Twee van zijn films staan nog steeds in de top 10 van best bezochte Nederlandse films allertijden. Hij was een publiek figuur die regelmatig te gast was in televisieprogramma’s bij Mies Bouwman, Willem Duys en filmjournalist Simon van Collem. Haanstra’s films zijn ondergebracht bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en zijn beeltenis is tussen andere prijswinnende film- en televisiemakers in de glazen Wall of Fame in het atrium van Beeld en Geluid opgenomen. 

Drie genomineerde films
Glas (1958) was de eerste Nederlandse film die een Oscar in de wacht sleepte. Haanstra laat in de film op een vrolijke en associatieve manier de productie van glas in een fabriek zien. De korte documentaire wordt gekenmerkt door zijn ritmische montage, een belangrijk aspect in veel films van Haanstra, en wordt ondersteund door de jazzmuziek van Pim Jacobs’ kwintet.

Alleman (1963) staat op nummer 10 in de lijst van best bezochte Nederlandse films en is met 1,6 miljoen bezoekers de best bezochte Nederlandse documentaire. Haanstra observeert ‘de Nederlander’ met een verborgen camera en weet daarmee een gevoel van Nederlandse identiteit weer te geven.

In Bij de beesten af (1972) verkent Haanstra de overeenkomsten tussen het gedrag van mens en dier. Hij reisde met zijn filmploeg 175.000 kilometer om beeld van over de hele wereld te kunnen maken en werkte drie jaar aan de film.

 

Sound and Vision Treasures
De films werden eerder, samen met andere Oscargenomineerde of -winnende films uit de collectie van Beeld en Geluid, onder de noemer Sound and Vision Treasures digitaal gescand en gerestaureerd in 4K-resolutie. Om een zo groot mogelijk, internationaal publiek te kunnen bereiken, heeft Beeld en Geluid de internationale versies online geplaatst.

 

  •  

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*