Tijdens Dutch Media Week in oktober kan het publiek niet alleen een kijkje achter de schermen van de media-industrie nemen, maar ook echt meewerken. De Magische Mediastage is niet de enige vernieuwing: er is voor het eerst een complete e-sports Esports- en Gamedag.
Het programma van de achtste Dutch Media Week (2 tot en met 8 oktober) puilt als vanouds weer uit. De week begint met de Business & Innovation Days op maandag en dinsdag. Herman Dummer, initiator en programmamanager van Dutch Media Week: ‘Dit jaar starten we met een tweedaags congres. Voorheen waren dit losse dagen, nu hebben we ze echt geïntegreerd tot een congres, in samenwerking met Media Perspectives en ROM Utrecht Region (de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht), een nieuwe partner. We doen altijd heel veel in co-creatie met ruim honderd partners: bedrijven uit de mediasector, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden. ROM Utrecht Region is daar nu bij gekomen. Het is een organisatie die gericht is op Utrecht, Amersfoort en Hilversum. De provinciegrens tussen Utrecht en Noord-Holland die daar doorheen loopt, vervaagt steeds verder. ROM Utrecht Region wil nauwer aansluiten bij bestaande evenementen in die driehoek Utrecht (health Life Science & Health), Amersfoort (food Earth Valley), Hilversum (media en games Media & Gaming).’
Netwerk kansen
‘Het Business & Innovation congres wordt geopend door Ezra Eeman, de nieuwe Directeur Strategie van de NPO. Verder zijn er meer sprekers en workshops, onder andere over AI, data, content en nieuws. Ook hebben we een Startup Plein, waar een aantal bedrijven zich kan presenteren. Interessant vanwege innovaties, maar ook omdat de ROM Utrecht een investeringsmaatschappij maatschappelijke investeerder is en er dus kansen liggen. Met de deelnemers aan de Media Park Safari gaan we bij bedrijven op het Media Park langs. Volop netwerkmogelijkheden dus.’
Die netwerkmogelijkheden zijn er zeker ook tijdens de avonden. Dummer: ‘Maandag sluiten we af met het International Media Top Convention-diner, in samenwerking met BM, dat ditmaal in het teken staat van Groot-Brittannië. Dinsdag is er het jaarlijkse diner ter gelegenheid van de uitreiking van de Dutch Media Week Award. Elke dag sluiten we trouwens af met een gezellige netwerkborrel in Beeld & Geluid, het Dutch Media Week Café, met een speciale XXL-versie op de donderdagavond in David’sBar & Restaurant. Die is nadrukkelijk ook bedoeld voor mediaprofessionals die niet op het Media Park werken, maar elders.’
Podcasts
Ook is er in het gebouw van Beeld & Geluid dagelijks een podcastpodium. ‘Vorig jaar deden we een recordpoging door zoveel mogelijk uren podcasts te maken’, vertelt Dummer, ‘dit jaar leggen we het accent niet op de kwantiteit maar op de kwaliteit. De podcasts maken we in Theaterzaal 2, daar is de akoestiek toch beter dan in het atrium van Beeld & Geluid, waar we vorig jaar zaten. Verder is er een tweede podcastpodium bij boekhandel Voorhoeve in het centrum van Hilversum. Daar interviewt Ton Verlind mediaprofessionals over hun bijdrage aan Hilversum als Mediastad. Stef van Breugel praat er met lokale ondernemers over hetzelfde onderwerp: hoe maken zij Hilversum mooier? In de Gooische Brink maken Erik de Zwart en Ad Bouwman Retro Radio.’
Games
Woensdag staan games centraal. ‘De Dutch Game Day. Het is de tweede derde editie, die we organiseren samen met de Dutch Game Association en Control. Er zijn sprekers overdag en ’s avonds worden de Dutch Game Awards weer uitgereikt.’
Donderdag en vrijdag staan in het teken van onderwijs en talentontwikkeling. Dummer: ‘Het begint met een ontbijt met onderwijsprofessionals, waarbij Henk Hagoort, vroeger NPO-voorzitter en nu voorzitter van de VO Raad, praat over het belang van media in het onderwijs. Ook is er het REMIX Fest, waarop studenten materiaal uit het archief van Beeld & Geluid creatief hergebruiken. Ook houden we matchmaking sessies: speeddates tussen studenten en bedrijven. En er is weer een Creative Cup, waarbij studenten een tv-format bedenken en pitchen voor een jury van topmensen uit het vak: Ralph de Beurs (RTL), Suzanne Kunzeler (BNNVARA) en Marlin Mastenbroek (Paramount). Op vrijdag krijgen 300 studenten een kijkje achter de schermen en niemand minder dan Joop van den Ende geeft een masterclass. Speciaal voor deze masterclass is hij op een eerder moment geïnterviewd door Eva Jinek. Er wordt op dit interview teruggekeken en hij beantwoordt vragen. Deze masterclass is ook toegankelijk voor mediaprofessionals, je kunt je aanmelden via de website van Dutch Media Week.’
Magische Mediastage
Via de website kun je ook solliciteren naar een Magische Mediastage, een nieuw onderdeel van het programma. ‘Iedereen van 8 tot 88 kan meedoen,’ zegt Dummer enthousiast. ‘In het weekend staat het publiek centraal, de Magische Mediastage sluit daarop aan. Je kunt tijdens de Dutch Media Week niet alleen een kijkje in de keuken nemen, je kunt nu ook zelf meedoen. Tot en met zondag 10 september kunnen mensen zich aanmelden om, bijvoorbeeld, mee te werken met Astrid de Jong van het radioprogramma Nachtzuster van Omroep MAX. Of je kunt een dagje meelopen met opnameleider Tommy Byrne van het tv-programma Khalid & Sofie van BNNVARA, of met directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer van Beeld & Geluid.’
‘Op zaterdag en zondag hebben we Dutch Media Week Xperience Days. Zaterdag is vooral gewijd aan e-sports Esportsen Games. H20 en Pathé Gaming houden de komende tijd voorrondes voor een speciale Rocket League competitie, zaterdag is de finale. In die competitie gaat het om voetballen met auto’s. Verder bestaat computerspellenwebsite en maandblad Power Unlimited 30 jaar. Dat wordt gevierd met de opening van een overzichtstentoonstelling bij Beeld & Geluid, die kan worden bezocht tot eind oktober. Op zaterdag en op zondag gaat het Media Park open voor het grote publiek en pakken de omroepen weer uit. Op het Joop van den Endeplein op het Media Park is er dan een groot podium. Echt een uitstapje voor het publiek, dat in de studio’s kan kijken.’
Meer informatie over Dutch Media Week: www.dutchmediaweek.nl.
Geef als eerste een reactie