Eelko van Kooten: ‘Er is hier nog nooit iemand van de gemeente langs geweest.’

’s Werelds grootste dancelabel Spinnin’ Records is de innovatieve parel van Hilversum. In 15 jaar groeide Spinnin’ Records uit tot het grootste platenlabel op het gebied van dancemuziek ter wereld. Het YouTube-kanaal van Spinnin’ had anno 2014 bijna 4 miljard videoweergaven en meer dan 8 miljoen abonnees. Het door Eelko van Kooten en Roger de Graaf begonnen platenlabel herbergt veel bekende dance-, house- en trance dj’s, en artiesten als Afrojack, Martin Garrix, Tiesto, Calvin Harris, Ummet Ozcan, Oliver Heldens en Sander van Doorn.

Veel platenmaatschappijen zijn in zwaar weer gekomen door de digitale veranderingen in de muziekindustrie. Spinnin’ Records is juist gegroeid. Wat zijn jullie succesingrediënten? 

Van Kooten: ‘We wat de markt wil en we zijn continu onszelf aan het vernieuwen, onder andere door te kijken hoe we de markt kunnen bereiken. De verkoop ging vroeger altijd traditioneel via het retailkanaal, de marketting & promotie verliep via radio en tv. Eind jaren ’90 verkochten we naast cd’s meer dan 200.000 vinylplaten per jaar. Vooral house, dance, trance waren razend populair en wij wisten deze ‘niche markt’ goed te bedienen. Het was de tijd dat dj’s met platenkoffers liepen. Probleem van vinyl is de hoge productiekosten. Door de distributie via retail ben je ook snel beperkt tot de lokale markt. Daarbij werd dance weinig op de radio gedraaid. Ik zag al wel dat dancemuziek goedkoop te maken was. Die jongens kunnen gewoon thuis opnemen en bij de productie heb je geen dure studio, producers of  muzikanten nodig. Eind 2000 werd de muziek steeds meer digitaal en daardoor werden de productie- en distributie kosten lager. Je hebt immers geen lokale kantoren nodig om de distributie te doen. We sturen de muziek vanuit ons kantoor in Hilversum de wereld in, bijvoorbeeld via iTunes en Spotify. Wanneer je dancemuziek op een goede manier uitbrengt, zit je al snel in de ‘win-modus’. Een ander voordeel is dat dance een enorme groeimarkt is. In Nederland, Frankrijk en Engeland zitten we tegen het platfond, maar in Azië en Zuid Amerika is het redelijk nieuw.’

Waarom is Nederland zo belangrijk voor het dance genre?  
‘In de jaren ’80 en begin jaren ’90 werd dance groot, doordat de muziek in clubs werd gedraaid, maar ook omdat softdrugsgebruik in clubs werd gedoogd. Het werd populair bij een bredere doelgroep en dat gaf economisch gewin, wat de opkomst van dance extra heeft gestimuleerd. Ook de wereldberoemde Amsterdamse club IT en Radio 538 hebben meegeholpen om dance bij het grote publiek populair te krijgen. Vervolgens namen de kids het weer over van hun ouders en kreeg je dus generaties die dance omarmen. Wat zo’n 25 jaar geleden begon is uitgemond in wat we nu hebben.’ 

De platenindustrie gebruikte zeker in de jaren ’80 en ’90 Nederland als springplank voor internationaal succes. Veel Europese kantoren waren hier gevestigd en veel platen kwamen eerst in Nederland uit. Waarom? 
‘Niet alleen om belastingtechnische redenen, maar zeker ook vanwege het lokale talent. Daarbij komt: we zijn een klein en overzichtelijk landje. In landen als Amerika en Duitsland ben je maanden bezig om je plaat te pluggen. Landelijke radiostations zitten immers in verschillende hoeken van het land, terwijl in Nederland bijna alles in Hilversum zit. Door de technische ontwikkelingen en de opkomst van het internet is het tempo van releases, promoties en marketing vele malen sneller dan vroeger.’ 

Jullie hebben een enorm bereik opgebouwd. Is het denkbaar dat jullie straks geen platenmaatschappij meer zijn, maar een ‘lifestyle facilitator’? 
‘We zijn een platform op internet dat cool, hip en happening is. Muziek is waarom tientallen miljoenen consumenten naar ons toe komen. Daarnaast kunnen we ons bereik inzetten voor merken die lastig hun doelgroep weten te raken.’ 

Spinnin’ Records is gevestigd in ‘mediastad’ Hilversum. Is dat nog van belang? 
‘Nee, we zitten hier vooral omdat ik in Hilversum ben geboren en opgegroeid. En natuurlijk is het handig dat bijna alle landelijke radio- en tv-stations hier zitten. Onze plugger zit bijvoorbeeld wekelijks bij Radio 538, wat hier 200 meter verderop zit. We doen bijna alles online en onze activiteiten zijn voor een groot deel internationaal, waardoor de locatie inmiddels minder van belang is.’ 

Burgermeester Pieter Broertjes vertelde onlangs dat de gemeente op diverse manieren druk is om de media aan Hilversum te binden. Wat merk jij daarvan?
‘Er is hier nog nooit iemand van de gemeente Hilversum langs geweest. Een journalist van de Gooi en Eemlander werd door zijn kinderen op ons geattendeerd en heeft een groot artikel over ons geschreven. Ondanks dit artikel en ondanks dat ‘dance’ een belangrijk exportproduct is heb ik nog steeds niets van ze gehoord.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*