Eelko van Kooten (Spinnin’ Records):’ ‘Radio blijft de ultieme manier om de massa te bereiken.’

Mediastad Hilversum is niet alleen bekend van de omroepen, maar ook de platenindustrie. Spinnin’ Records is zelfs één van de succesvolste mediabedrijven van dit moment. VPRO 3 voor 12 interviewde mede-oprichter Eelko van Kooten over zijn bedrijf. 

Terwijl veel platenmaatschappijen mensen ontslaan weet Eelko van Kooten juist zijn personeelsbestand uit te breiden. Momenteel heeft zijn bedrijf 45 man in dienst, maar naar verwachting is dit eind dit jaar gegroeid naar zeker 50. Met dit succes laat hij zijn vaders platenmaatschappij Red Bullet diep in de schaduw staan. Eelko noemt zijn bedrijf echter geen platenmaatschappij. Ze verkopen per slot van rekening niet eens meer platen, zelfs geen cd’s. Van Kooten gebruikt populaire netwerken, zoals YouTube, Spotify, Instagram, Twitter om Snapchat om de liefhebbers van dance te bereiken.

Ondanks de belangrijkheid van internet is volgens hem traditionele media zoals radio nog steeds zeer belangrijk: “Radio blijft de ultieme manier om de massa te bereiken.Als 538, 3FM en Q-Music je plaat draaien, scoor je een nummer 1 hit.” Door de digitalisering is het distributieprobleem opgelost. De wereld gaat echter verder. Online muziek kopen via iTunes wordt bijvoorbeeld steeds minder gedaan en Spotifiy zet te toon: “De omzetten van iTunes nemen af, streaming gaat heel hard. We hebben regelmatig contact met het hoofdkwartier van Spotify.”, “De pay-out per stream is natuurlijk heel laag, maar het mooie is: naar een stream luister je misschien wel honderd keer. En de drempel is veel lager. Wat betreft de totale omzetten: toen we van cd’s naar downloads gingen, klaagde ook iedereen dat de pay-out lager was. Nu gebeurt hetzelfde, maar mensen gaan wel steeds meer streamen.”, aldus Van Kooten.

Van Kooten wil net als zijn vader Willem van Kooten vroeger grenzen verleggen. Ook in business modellen binnen de muziekindustrie:  “Universal bijvoorbeeld werkt nog steeds met 25% hoesaftrek. Wacht even hoor, er is geen hoes, alleen artwork. Dat stamt nog uit de tijd dat een artiest mooi duur artwork wilde, een uitklaphoes met tekstvel. Dat kan er dus uit. Ook wij keren niet 100% rechtstreeks uit aan de artiest, maar bedenk wel: ik zit hier met 45 mensen, die moet ik terug verdienen. Iedereen kan zelf op zolder een track maken en die uploaden, maar wat gebeurt er dan? Hoe moet je opvallen? En dan komen wij in beeld.”

Lees het hele interview met Eelko van Kooten op VPRO 3 voor 12 
 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*