In de afgelopen jaren is een groeiende trend van ‘cordcutting’ waargenomen in Nederland, waarbij huishoudens besluiten hun traditionele televisieabonnementen op te zeggen. Uit recente gegevens blijkt dat deze trend vooral populair is onder jongere huishoudens. Volgens een rapport van Telecompaper is het aantal Nederlanders dat van plan is hun tv-abonnement op te zeggen inmiddels verdubbeld sinds 20181.
Een op de vijf jonge huishoudens heeft geen tv-abonnement meer. De keuze om het traditionele tv-abonnement op te zeggen, wordt vergemakkelijkt door de opkomst van streamingdiensten en de verbeterde mogelijkheden om televisie via apps te bekijken2. De algemene tv-kijktijd in Nederland neemt af, hoewel mensen gemiddeld nog steeds meer dan drie uur per dag voor de buis doorbrengen3.
Verschillende leeftijdsgroepen vertonen uiteenlopende trends in tv-kijken. De groep van 35 tot 49 jaar kijkt sinds 2014 jaarlijks gemiddeld zo’n 5 procent minder televisie. De daling is nog sterker onder jongere kijkers; de groep van 20 tot 34 jaar laat een gemiddelde daling van 9 procent zien, terwijl tieners (13 tot 19 jaar) zelfs 15 procent minder tv kijken per jaar4.
Deze dalende trend in tv-kijkers is ook merkbaar in de kijkcijfers van specifieke programma’s. Zo had het consumentenprogramma “Kassa” in 2010 nog gemiddeld 2.026.000 kijkers, maar in 2020 was dit aantal gedaald naar 1.695.0005.
De opkomst van ‘cordcutting’ wijst op een verschuiving in het mediagebruik in Nederland, waarbij streamingdiensten en andere vormen van digitale content een steeds prominentere rol innemen. Experts suggereren dat deze trend de komende jaren wellicht zal doorzetten, naarmate meer huishoudens de voordelen ontdekken van het streamen van content op aanvraag.
Geef als eerste een reactie