Krant, radio, televisie, social media: ze opereren permanent in een slangenkuil van belangen. Ze onthullen, vertellen de verzwegen verhalen, beschrijven kongsi’s en zijn er zelf onderdeel van. Mediaorganisaties en hun journalisten kunnen door onderwerpen te agenderen wel of niet het verschil maken. Meestal doen ze goede dingen, soms berijden ze het verkeerde spoor maar uiteindelijk zijn ze – als alle andere veiligheidskleppen hebben gefaald – in de democratie de laatste verdedigingslinie van de burgerlijke vrijheid en daardoor onmisbaar.
Ton Verlind opereerde in die slangenkuil. Als journalist, maar ook als directeur van een omroep, en zo leerde hij de verschillende kanten kennen van dezelfde medaille. Soms hoorde Verlind bij de jagers, dan weer was hij zelf de prooi. Het brengt hem tot deze conclusie: ‘Het is een fascinerende en daardoor schitterende slangenkuil’.
Dit boek beschrijft zijn herinneringen aan vijftig jaar journalistiek, vanaf de eerste dagdromen, daarna met de voeten in de klei tot in de top van de omroep. Dit verhaal beslaat de periode van 1965, toen hij begon als lokaal correspondent van Dagblad De Stem in Breda, tot en met 2007, toen Verlind stopte als mediadirecteur van de KRO. Na 2007 stelde hij als media-adviseur zijn kennis ten dienste van hen die vinden dat hun verhaal om wat voor reden dan ook niet voldoende wordt gehoord.
Het boek (392 pagina’s) is verkrijgbaar bij oa AKO, Bol, Bookspot, Bruna en Libris.
OVER TON VERLIND
Ton Verlind is een Nederlands journalist, voormalig verslaggever, presentator, eindredacteur van Brandpunt, hoofd informatieve programma’s en mediadirecteur. Verlind begon in de jaren zeventig als journalist bij dagblad De Stem in Breda. In 1974 werd hij radioverslaggever bij de Tros. In 1979 stapte hij over naar de televisie en werd verslaggever bij de actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO, tevens presentator en vanaf 1984 eindredacteur.
In 1995 werd hij aangesteld als mediadirecteur van de KRO. In 2007 veranderde bij de KRO de bestuursstructuur, waarna hij voor zichzelf geen rol meer zag weggelegd en hij besloot een andere weg in te slaan.
In 2008 startte Verlind als zelfstandig strategisch en creatief adviseur, waarbij hij organisaties adviseert.
Et wordt nu al weken geschreven over Ton Verlind en zijn nieuwe boek, intussen alweer zo’n maand of 3 uit. Dit ruikt naar promotie en belangen verstrengeling.
Herman, er staat “Advertorial” boven…..
Dit was Ton Verlind goedenavond ;