Robbert Rodenburg bespreekt door jongeren aangedragen onderwerpen rondom het internet met jongeren en de online community. Deze week was de première van de allereerste live talkshow op TikTok. Het format werd ontwikkeld door KPN en Dentsu Creative en is erop gericht om jongeren een podium te geven over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Social listening vormt de basis voor de show die in het eerste seizoen 6 afleveringen zal doorlopen.
“Het internet is een mooie plek, waar ontzettend veel mogelijk is, maar het heeft ook een minder leuke kant. Jongeren komen daar helaas bovengemiddeld vaak mee in aanraking, wat aanleiding kan zijn voor serieuze problematiek.”, vertelt Melvin Gaal, manager social media bij KPN. “Daarom willen we juist voor hen een plek creëren waar zij over deze problemen kunnen praten. Om zo een licht te schijnen op onderbelichte onderwerpen en het internet een beetje beter te maken.”
De eerste aflevering over cyberpesten met Cathalina liet na de Week Tegen Pesten en de opkomst van Gossip Girl accounts zien hoe actueel online pesten is, en de online community bevestigde in de reacties hoe groot dit probleem is. In de Afterlive wordt er samen met specialisten zoals HelpWanted gesproken over het onderwerp en bieden zij tegelijk een plek waar jongeren naartoe kunnen.
De show is de eerste in zijn soort binnen Europa, waardoor er op het gebied van redactie en productie nog veel te ontdekken valt. “Ondanks het format van een talkshow moet het zo native mogelijk aanvoelen voor TikTok, maar de gasten en onderwerpen verdienen wel dezelfde productionele liefde als wanneer onderwerpen op TV besproken worden.”, volgens Carolijn van West, senior creative bij Dentsu Creative, “Redactioneel zit er daarom heel veel tijd in het vinden van de juiste gasten en productioneel zijn we voor een professionele set en vormgeving gegaan om zo jongeren de plek te geven die ze verdienen, op het platform waar ze zich ook echt bevinden.”
Geef als eerste een reactie