Zowel Beeld en Geluid in Hilversum als het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn heeft belangstelling voor het schip van de voormalige zeezender Veronica. Maar waar het geld voor een opknapbeurt vandaan moet komen is nog onduidelijk. En nog een kleinigheidje: de eigenaar wil het niet kwijt.
Officieel heet het Veronica-schip De Norderney. Het lag van 1964 tot 1974 op de Noordzee bij Scheveningen waar het plaats bood aan de zender van de radiopiraat. Met de Top Veertig en populaire disc jockeys als Joost den Draaijer en Tineke de Nooij kreeg de zender een legendarische status. Die legende nam grote proporties aan toen Veronica onder druk van de politiek de lucht uit moest en als legale omroep Hilversum binnen denderde.
Evenementen
Inmiddels ligt het schip aan de NDSM-pier in Amsterdam Noord. Het wordt verhuurd als horecagelegenheid en voor evenementen. Volgens radiomaker René van den Abeelen wordt het ’verminkt’. Hij stelt dat het als horecabedrijf geen succes is. „Als dit zo doorgaat, gaat het naar de verdommenis en belandt het straks bij een sloper.”
In een poging het schip te redden stuurde hij vorige week een open brief naar vermogende mediapersoonlijkheden als Willem van Kooten, John de Mol en Lex Harding. Hierin riep hij hen op om het schip op te kopen en als museum in te richten. Hij vertelt dat hij uit alle hoeken positieve reacties kreeg. „Vooral van radiofans met nostalgische gevoelens als het om Veronica gaat.” Maar van de beoogde geldschieters hoorde hij niks.
Nu richt hij zijn pijlen op het musea, zoals het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn en het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Het schip is welkom in Hoorn, laat directeur Hans Stuijfbergen van dit museum weten. Het museum ligt aan het Markermeer, zodat het schip aan de kade kan afmeren. ,,Wat ons betreft komt er een permanente expositie over zeezenders’’, aldus Stuijfbergen. ,,Maar het schip is behoorlijk onttakeld en we hebben geen budget om het te kopen of op te knappen.’’
Ook bij Beeld en Geluid in Hilversum willen ze meedenken over de toekomst van het schip, zegt een woordvoerder. ,,Meepraten hoort bij onze functie als bewaker van omroeperfgoed. Het zou zonde zijn als het schip wordt vernietigd, maar ik denk dat onze vijver te klein is om het hier neer te leggen. Maar we staan open voor een gesprek, want dit schip verdient dat.’’
Asbest
Wat zou het schip eigenlijk waard zijn? Bij scheepssloperij Treffers in Haarlem hebben ze hun twijfels. „Bij een schip uit die tijd kun je er donder op zeggen dat er asbest in zit. En vast ook ander materiaal dat je moet afvoeren voor je aan een verbouwing kunt denken’’, meldt hun zegsman. ,,En hoe meer afval je moet afvoeren, hoe lager de prijs.”
Actievoerder Van den Abeelen deed in zijn open brief een oproep aan de eigenaar van het schip om een vraagprijs te noemen. Dus toch nog maar even gevraagd hoe de eigenaar van de Norderney erover denkt. Dat is Nimet Akdemir. ,,Het schip staat niet te koop,’’ mailt die desgevraagd. ,,Het gaat goed met het schip en met mij.’’ Volgens actievoerder Van den Abeelen lijkt dat op onderhandelingstactiek.
Wij zijn hier een paar winters achter elkaar elke zondag geweest bij NAP. Hier kregen aankomende zangers en zangeressen de kans om zich te laten horen. Waaronder Duncan Laurence, Maan, Collin Hoeve en vele anderen. Onder lering van een fantastische band. Ook traden er artiesten op waaronder Glennis grace! Was een fantastische tijd bij Nimet!👌
Wat ontzettend kinderachtig van zo’n man.
De activiteiten die Ninet wil organiseren zijn niet perse gebonden aan het oude Veronica schip. Er zijn zat plaatsen (in en rond Amsterdam) waar dit allemaal plaats kan vinden.
Aan de andere kant is het raar dat er zo is omgesprongen met dit mooie erfgoed en dat er nu na een brief pas van verschillende kanten belangstelling is. Dit terwijl Veronica allang weer een goed merk had kunnen zijn onder Talpa. Het zou het hoofdmerk van het bedrijf moeten zijn. De vlag van waaronder alles gebeurd. Dus ook een groter gebouw waar dit schip in de tuin of op het dak had moeten liggen. Dit kan allemaal nog steeds natuurlijk. Dan moet Talpa eens afscheid nemen van de voor kijkers totaal nietszeggende naam SBS6 en de grootste radiozender omdopen in (radio) Veronica. SBS6 zal er van profiteren en die bij de radiozender verhuizen de mensen heus wel mee. Met het schip bij het gebouw is de circel weer rond. Veronica terug zoals het zou moeten zijn en klaar voor een nieuwe (Internationale) toekomst als platvorm van tv, radio, on-demand, blad en in het land.
Beste mensen,
Ik weet toevallig dat B&G geen geld heeft omdat te realiseren.
Zelfs als oud Veronica medewerker heb ik er niks mee. En de gefortuneerd collega’s ook niet.
Maar “droom verder”.
@Juul Als oud medewerker heb je er niks mee. Dat zal dan niet veel hebben voorgesteld. Waarom reageer je dan? Veronica heeft een geschiedenis met een verhaal wat uniek is. Het typisch Nederlands en zonde dat het zo verkwanseld is door mensen die alleen maar geld zagen. Voor mensen betekent Veronica echt iets. Raar dat een oud medewerker onder een valse naam zich er zo over moet uit laten.
Beste Michel. Jouw reactie zegt echt alles over jouw kennis over de zeezender Veronica! Juul Geleick was technicus van radio Veronica op zee van november 1967 tot het einde in 1974. In de link die ik hier bij geplakt heb kun je een en ander lezen. Juul is tevens mede oprichter van de stichting Norderney die het cultureel erfgoed van de zeezender Veronica beheert, en dé geschiedschrijver van Veronica. Alle mooie geschiedenis verhalen op de site norderney.nl zijn van zijn hand. Een excuus zou hier op zijn plaats zijn. Wat Juul’s persoonlijke mening over het schip, die kun je delen of niet. Maar dat zegt niets over zijn liefde voor deze zender.
De link die ik vermelde voor Michel is niet mee gekomen, vandaar dat ik het hierbij alsnog er in plak: http://norderney.nl/herinneringen_juul.html?fbclid=IwAR2oli3exihx1bzlHVLnP0KnTobuXhZS80NR7DemROsW2090KjTSgYno_G8
Dag Michel. Ik gebruik tenminste m’n hele echte naam. Je conclusie dat m’n naam een “valse naam” zou zijn is een wel heel primaire reactie die wel haast nergens op gebaseerd moet zijn. En oh ja, mijn echte naam is uniek in Nederland. En over de geschiedenis van Radio Veronica ? “Don’t tell me”…………….
Tip, lees ook de reactie van Jan van Weeterloo hier onder.
@Juul Mijn excuses! Het kwam op mij allemaal nogal negatief over. Het is geweest. Dat we er nu maar over moeten ophouden. Ik vind van niet. Ik hou van het merk Veronica. Men moet het weer opbouwen en de geschiedenis koesteren en blijven vertellen.
Beste Juul jammer dat jij er zo over denkt jij hebt er toch ook een mooie tijd gehad,en het is het enige cultureel erfgoed dat er nog is, Mebo 2 ligt gezonken in Libie , mi Amigo gezonken voor England en de King David is fundatie voor een kraan in Heerewaarden .
Het zou toch mooi zijn als het blijf bestaan en eventueel in de oude staat kan worden terug gebracht , commercieel gezien een goede zet door bv bezichtigingen en optredens en ook op tv zie 192 tv .
Juul heeft ongelijk.schaam je diep als. De eerste bekende Veronica man
Een ander zendschip, de Communicator (Laser, Laser Hot Hits, in NL – Holland FM, Veronica, R-London, Q the Beat) is mij ooit te koop aangeboden voor 10.000 Euro (ik had frequentie AM1224 die op het schip werd gedraaid).
Het zat vol asbest, dus niet gedaan.
Later is het verkocht voor 5000 Euro aan een idioot in Orkney UK. Het is nu gesloopt, maar de sloper heeft er weinig plezier aan gehad….
In Italie is een burgemeester, die in zijn bijna uitgestorven dorp verkrotte huizen verkoopt voor 1 euro in de hoop dat de nieuwe eigenaars deze woningen gaan opknappen en revitaliseren. Helaas blijken die mensen er slechts enkele maanden per jaar te komen en er naar om te kijken. Sommigen proberen het object dan weer met winst door te schuiven. De burgervader gaat binnenkort toch weer 16 verpauperde panden in de aanbieding zetten voor 1 euro. Misschien desondanks een idee om iets dergelijks te doen met de oude Veronicaboot? Zijn er geen mensen in Nederland met zoveel geld, dat zij van pure verveling en balorigheid toch niet weten wat ze met al die poen moeten doen? Ook al was Veronica een radiopiraat met soms wat brutale en erg ijdele “vrije jongens”; de zeezender behoort toch wel tot ons cultureel historisch erfgoed wat betreft de ether. Toen ik 10 tot 16 jaar oud was, haalde ik elke donderdagmiddag zo snel mogelijk het nieuwe gratis gedrukte exemplaar van de Top 40 bij de plaatselijke platenboer. Ik bekeek en bestudeerde die dan zo intensief, dat ik de lijst tijdens de hele volgende week uit mijn hoofd kon opdreunen (soms met benoeming van stijgers met *, dalers en duur van verblijf in de hitparade). Tussen 1967 en 1972 maakte ik parallel mijn eigen “Paulus Favorieten Top Tien”, en probeerde van mijn zakgeld en moeders donaties zoveel mogelijk nummers te kopen. Ik hield er tevens keurig statistieken van bij om aan het eind van het jaar zoveel mogelijk mijn persoonlijke overzicht van de 40 meest geliefde nummers te draaien. Ik speelde dan op mijn kamertje radiootje en kwam pas tevoorschijn als ik “mijn hit van het jaar” had afgespeeld. Het verbaast me een beetje dat Juul als oud medewerker zo afstandelijk doet over het behoud van dit mediamonument… Je beschouwt het toch niet als “jeugdzonde”, hoop ik?
Vanaf mijn 15e, 16e kreeg ik steeds meer belangstelling voor klassieke muziek, wat later mijn meest hartstochtelijke luister- en verzamelhobby is geworden. Niettemin bewaar ik aan mijn “Top 40 periode” warme, gezellige en geestdriftige herinneringen. Het eigenaardige is dat verder in mijn leven mijn belangstelling voor popmuziek nog best gereactiveerd bleek te kunnen worden. Ik vermoed vanwege mijn Top 40 ervaringen.
Dag Paul, ook jij maakt de klassieke fout door te schrijven:
” Ook al was Veronica een radiopiraat”
Dat was geenszins het geval. Ik wil je wijzen op onze website waarop duidelijk te lezen en te horen is dat de voorzitter van de hearing mevr. Gardeniers de hr. Wagenaar van de NOS terecht wees. Luister rechts bij “Wagenaar”.
http://www.norderney192.nl/historie_1973_20.html
Hallo Juul, ik kan me toch herinneren, dat prominente dj en later directeur zelfs, geloof ik, ROB OUT maar WAT trots was op zijn imago van tarter en vrijbuiter jegens het publieke omroepbestel. Heeft hij als Egbert Douwe niet ooit eens een grote hit gescoord met de gevleugelde teksten: “Hee, wel potverdomme: wij zijn piraten! Met ons valt niet te praten! Wij zijn linke (b/v)inken….. etc.!!!” Maar….. waarom hoeft voor jou het schip niet per se behouden te blijven?
Volgens mij ging het lied aldus: “Wel potverdomme (of pot met blomme). Laat ze maar komme! Wij zijn pirate. Met ons valt niet te prate…. (…..). Wij zijn linke binke…. enz. enz…”
Beste Paul jij hebt helemaal gelijk tuurlijk was Veronica een commerciele piratenzender er gingen miljoenen om aan reclame en mersedaysing .
ook ik snap Juul niet er is trouwens nog heel veel uit die tijd in omloop en ik weet zeker dat heel veel vrijwilligers dit zouden willen afstaan om het schip weer in oude glorie te herstellen .
Ja, dit ligt heel gevoelig bij Juul.
Mevr Gardeniers had natuurlijk gelijk om de NOS man te corrigeren en het debat niet teveel een verkeerde richting uit te laten gaan.
Feit blijft, hoe kom je als zeezender aan een golflengte, (nu frequentie). Tja, door m gewoon te pikken, en mijn handen jeuken om op zee te gaan zenden op hele mooie frequenties die vrij zijn – clear channels. Via de normale weg kan ik die krijgen, Agentschap Telecom heeft zelfs alle zenders met enig vermogen op middengolf in de ban gedaan. Wetgeving uit jaren 90 en natuurlijk de anti Veronica wetjes houden dat tegen, los van financieel economische omstandigheden.
Het gebruiken van frequenties buiten de ITU orde komt overigens heel veel voor. Ook de VS doen dat voor hun zeezenders gericht op landen met autoritaire regimes. Nog los van administraties die gewoon zelf buiten de orde gaan. Of dat allemaal piraterij is?
PS, Bij de Wereldomroep werd Radio Vaticaanstad de grootste piraat genoemd wegens gebruik van allerlei frequenties zonder afspraken, ja zelfs buiten de omroepbanden.
Moet natuurlijk zijn,- via de normale weg NIET te krijgen
(Zit er geen verbeter mogelijkheid op?)
Ik denk dat “buiten de normale kanalen om” niet per definitie illegaal hoeft te zijn. Een heel andere kwestie is nog: recht en rechtvaardigheid zouden moeten samenvallen, maar doen dat lang niet altijd. Ik respecteer regels zolang deze een redelijke en billijke, sociale, morele en maatschappelijk functie dienen. Ik heb enorm het land aan voorschriften en bepalingen, die louter het belang van bevoorrechte elites smeren of gehandhaafd worden uit pure machtswellust en ijdelheid. Voor mij gaan cultuur overschrijdende (“universele”) morele beginselen boven (inter)nationale wet- en regelgeving. Helaas bestaat er sinds de neoliberale, eenzijdig op economisch rendement gerichte, lawine steeds minder ruimte voor dit soort post conventionele overwegingen omtrent waarden & normen. De wereld gaat nog eens ten onder aan gemakzucht, onverschilligheid, niets ontziende zelfzucht en meedogenloze geldingsdrang en ijdelheid….. (Het was eigenlijk nog geen tijd voor de avondsluiting en opening van de zondagsbezinning, sorry…).
Paul,
Het gaat mij om de juridische kant van de zaak. En daar viel mevr. Gardeniers terecht over.
En het “lenen” van een golflengte, we waren in heel goed gezelschap.
Lees hier maar : http://www.norderney192.nl/historie_1972_9.html
Maar ook dat was niet strafbaar. Dat gebeurde pas op 1 sept. 1974 toen de T&T wet werd gewijzigd.
“Het medewerken aan enz…….”
Het Verdrag van Straatsburg werd overigens pas voor Nederland op 26 september 1974 van kracht.
Wij gingen dus op 31 augustus uit de lucht dus van enig “piraat” was geen sprake.
Ja, in de “volksmond” als dat wilt.
Maar als geschiedschrijver van onze Veronica geschiedenis wil ik wel dat alles correct gebeurd.
En ja, wat Out c.s. deed was mij ook al een doorn in het oog. (leuke woordspeling trouwens).
Hallo Juul en Paul,
Het “lenen” van een frequentie voor een zender buiten de territoriale wateren, was ook na 31 augustus 1974 niet strafbaar. Simpel omdat de Kopenhagen afspraken voor middengolf frequenties niet gelden voor de internationale wateren.
Alleen het medewerken aan zeezender uitzendingen vanuit Nederland werd in september 1974 strafbaar. Bijvoorbeeld programma’s opnemen op het vaste land, reclames, en niet onbelangrijk het bevoorraden van de zeezenderschepen. Daarnaast konden medewerkers op het schip na augustus 1974 ineens worden opgepakt zodra zij voet aan wal zetten (dat hadden de Britten al vanaf 15 augustus 1967 in de UK). Daardoor werd het toch bijna onmogelijk om vanuit Nederland een zeezender te runnen. Knap dat er toch nog eentje doorging, zogenaamd vanuit Spanje.
Wijzend op de EBU chart waarvan er eentje op de Norderney site staat, stonden de echte piratenzenders dus op het vaste land, omdat die administraties frequenties in gebruik namen buiten de afspraken die ze zelf hadden ondertekend.
En inderdaad, Radio Vaticaan zat jarenlang net buiten de middengolf op 1610 kHz met groot vermogen, waarop zowel Veronica als RNI ook kort hebben uitgezonden en vele klachten over kregen.
Juul, over de doden “niets dan goeds”. Rob is al jaren OUT. Hij ruste in vrede. Maar: waarom hoeft voor jou dat schip niet behouden te worden? Of heb ik nou iets verkeerd begrepen?
Voor mij blijft Veronica gewoon verbonden met mijn (voortijdig) virtuele spel als presentator van mijn eigen favorieten top 10. (Ik ben 2 jaar programmamaker en presentator geweest bij Omroep Holland Centraal, voorloper van het huidige ‘Unity’, geloof ik). Een leuke (en soms ook best nostalgische en ietwat emotionerende) herinnering. (Er was toen nog niet zoveel verpest en ik had gelukkig geen flauw benul van wat mij later allemaal te wachten stond.) Maar het is uiteindelijk toch wel op zijn pootjes terecht gekomen, hoor!
Overigens: de volksmond is helaas de ervaren of beleefde werkelijkheid en niet de beredeneerde of rechtskundige realiteit…
@Juul Als aanvulling op mijn excuses vind ik toch wel dat u verbitterd over komt. Waarom moet men Veronica laten rusten en waarom mag er met het schip niet iets moois gedaan worden? Elke reactie die u geeft is negatief. Waarom?
Dag Marcel, ( nog steeds geen volledige naam…)
Jammer dat je mijn reactie als negatief ervaart. Dat kan trouwens alleen maar gaan over het eventuele behoud van de Norderney. Maar ik bevind mij in goed gezelschap, want ook mijn oud collega’s Lex en Joost (Willem)en en veel andere oud collega’s hebben datzelfde.
Maar dat wordt gewoon ingegeven door onze geschiedenis met de Norderney. Het schip ervaar je op grote afstand wel bijna wel als “onze” Norderney. Maar dichterbij komend wordt het steeds minder. En wij verkeren ook op een leeftijd dat je denkt,……”ach”……
Hopelijk ontzeg je ons niet die mening. Maar ik heb zo het vermoeden dat jij “niet uit die tijd komt?”
En wat mij wel stoort is steeds maar weer dat geroep dat ie bewaard moet blijven, maar daarna wordt het stil. Niks crowdfunding enz. Alleen maar roepen………”de beste stuurlui staan aan wal”, hé
En als je mijn mening daarover ervaart als negatief, dan mag dat.
Mijn geschrevene over de term “piraat” heeft niks met negativiteit te maken. Het is slechts een correctie, want ie term was bezijden de waarheid.
Hoi Juul,
Dank voor je uitgebreide uitleg. Zo is het meer duidelijk en begrijp ik je standpunt helemaal. Ik ben inderdaad van na die tijd en heb me er pas veel later allemaal in verdiept maar wat had ik het allemaal graag meegemaakt. Zo veel leuker dan deze tijd! Ik ben werd voor behoud van het schip in (deels) oorspronkelijke staat. Ik hoop dat er mensen zijn die dit kunnen realiseren.
Ook hoop ik dat Talpa of een toekomstige eigenaar het merk Veronica weer helemaal op de kaart zet en dat er niet meer zo mee word omgesprongen als de afgelopen 20 jaar.
Dit schip moet gewoon gered worden. mocht dit gebeuren kom ik zeker het schip bewonderen is en blijft favoriete zendschip allertijden.
Cultureel erfgoed , dit mag nooit verloren gaan in de oude staat brengen museum gericht optredens en uitstapjes naar het schip op de oorsprongkelijke plek voor Scheveningen .
Ook al was de Norderney niet het eerste zendschip, het staat voor mij wel symbool voor het begin van de Nederlandse (commerciële) radio. Iedereen kent het. Natuurlijk mag de huidige eigenaar er mee doen wat hij wil, maar mijn mening is dat het zoveel mogelijk in originele staat hersteld moet worden omdat het een monument is in de Nederlandse geschiedenis. Elke radioliefhebber ergert zich al jaren aan de manier waarop er met het schip wordt omgegaan.
Ik was afgelopen zondag bij het Veronica schip Het ziet er verwaarloosd uit en was als verwoed Veronica fan best wel teleurgesteld. Had verwacht een terras en een netjes opgeruimd dek en dat je p het dek zou kunnen komen. Maar alles wat afgesloten doormiddel van een hek. Naast het Veronica schip is een Hotelboot en mocht vanaf die boot wat foto’s nemen van het dek van Veronica. Wat een armoedig zootje en achterstallig onderhoud zag ik tot mijn verbazing. Hoop dat het schip nog te redden valt. Zo ga je toch niet om met een schip dat heel Nederland kent van de uitzendingen vanaf zee!
Ik hoop dat het schip gauw wordt verkocht aan iemand die echt een warm hart heeft voor het Veronica schip. Groetjes van @petervanoverschie149, een verwoed VERONICAFAN.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die willen betalen aan een inzameling.Maar dan moet je niet te lang wachten.
Omdat jonge mensen het schip niks zeggen.
Als het schip symbool is voor de huidige commerciele radio dan schreeuw ik luid van de daken: HENDRIK IDO AMBACHT. En vraag me niet om uitleg.
Omdat ze je huis gaan slopen hoeft de Norderney toch niet gesloopt te worden? Hi..