Lange tijd was podcasting vooral een hobby ‘voor erbij’. Nauwelijks waren er podcasters, die serieus geld verdienden met dit audiotype. Daar lijkt nu eindelijk verandering in te komen.
Geld verdienen met podcasting kan op verschillende manieren. Reclameboodschappen vooraf of als branded story zijn voor veel (online) radiostations en podcasts de belangrijkste inkomstenbronnen. Uit het vorige week gepubliceerde Online Radio en Podcast Onderzoek 2020 onder ruim 500 consumenten bleek dat 41 procent van hen zich niet ergert aan reclameboodschappen in (online) radioprogramma’s en podcasts en snappen dat het nodig is (dit was in 2019 nog 35 procent). Opvallend is dat 61 procent er voor open staat als geen reclameblokken meer worden ingezet, maar reclame-items als branded content in de (online) radioprogramma’s of podcast worden vermengd. Relevantie is hierbij wel belangrijk volgens de respondenten. 40 procent is bereid om te betalen voor een reclamevrij (online) radiostation of podcast. Daarnaast geeft 17 procent aan dat dit afhankelijk is van het tarief.
Met reclame of donaties van luisteraars kan dus een podcast gefinancierd worden. Vooral als je je podcast-avontuur serieus aanpakt met goede apparatuur, een onderscheidend en strak format, voldoende tijd, goede voorbereiding, talent, pr-vaardigheden, een lange adem en een ijzeren discipline. Vooral dat laatste wordt wel eens onderschat, maar vrijwel alle succesvolle podcasts hebben een strikte publicatiedatum in plaats van podcastafleveringen, die af en toe ‘als het uitkomt’ worden gepubliceerd. Een commerciële en ondernemende houding kan ook veel helpen. Zie bijvoorbeeld de populaire Man Man Man-de podcast (winnaar van de Online Radio Awards 2018), die naast ‘branded stories’ in hun podcast ook nog met een gelijknamige theatertour, een biermerk, een boek en kleding zijn gekomen.
De afgelopen weken bleek uit het nieuws dat diverse podcastmakers nu echt het podcastavontuur durven aan te gaan. Jan Willem van Engelen, Freek Heinen en Stan Steeghs zegden hun baan ervoor op om een podcastlabel te starten. Sander Schimmelpenninck stopte als presentator bij Op1, maar beëindigde ook zijn dienstverband als hoofdredacteur bij Quote om meer te kunnen focussen op zijn podcastproducties. En Roderick Veelo stopt per 1 november na 35 jaar bij RTL om zich te richten op TPOdcast. Ze zegden niet alleen hun baan omdat zij het belang van het maken eigen (journalistieke) keuzes belangrijk vinden, maar ook omdat zij overtuigd zijn dat je met podcasts voldoende inkomen kan genereren. Het astronomische bedrag van 100 miljoen dollar dat podcaster van Joe Rogan van Spotify ontvangt zal hen alleen maar sterken in deze gedachte.
Voor zelfstandige makers met een betekenisvolle podcast, die wellicht geen commerciële gevoel hebben, zou het mooi zijn als de publieke omroep een hand kan aanreiken. Momenteel worden namelijk vrijwel alle podcasts onder de paraplu van de NPO (zo’n 400 stuks) gemaakt door omroepmedewerkers. Een promotionele en financiële ondersteuning voor externe makers, die met hun podcast publieke meerwaarde bieden zou goed zijn voor de gehele podcastindustrie en de publieke omroep.
Geef als eerste een reactie