EK-voetbalfinale bekeken door 4,2 miljoen kijkers

Het was een draak van een wedstrijd, waarin notabene de grootste blikvanger Ronaldo al binnen een half uur afhaakte wegens een blessure, maar toch trok Portugal-Frankrijk 4,2 miljoen kijkers. Daarmee was de finale van het EK voetbal zondagavond het veruit meest bekeken programma die avond op de Nederlandse televisie. En ook van alle EK-voetbalwedstrijden in het hele toernooi.

De Nederlandse sportsuccessen, zoals die van Tom Dumoulin(ritzege in de Tour de France)en  de estafettedames ( 4 x 100 meter op de EK Atletiek), die natuurlijk niet allemaal van te voren zeker waren ( bovendien was het fraai zomerweer) trokken eerder op die dag stuk voor stuk nog geen miljoen televisiekijkers.

Het EK voetbal in Frankrijk trok in zijn geheel verrassend veel kijkers – ondanks het ontbreken van het Nederlands elftal, meldt de NOS verder. In totaal zagen 13,4 miljoen mensen (86 procent) iets van de wedstrijden en/of de programma’s eromheen. Ter vergelijking: het WK van 2014 in Brazilië – mét Oranje – trok 15 miljoen kijkers.

Ook het programma NOS Studio France was populair. Daarnaast was de gemiddelde leeftijd van de NPO 1-kijker tijdens het EK een stuk lager dan gebruikelijk. En verder zat de gemiddelde voetballiefhebber de afgelopen maand 16,5 uur voor de buis om maar zo veel mogelijk van het EK mee te krijgen.

Jongeren
NOS algemeen directeur Jan de Jong: “Het mooie is dat dit EK bewijst dat je met zo’n evenement aanzienlijk meer jongeren naar de publieke omroep trekt. De gemiddelde leeftijd van de EK-kijker lag zes jaar lager – en tijdens de finale zelfs acht jaar lager – dan gemiddeld op NPO 1”.

 

 

Er was ook veel belangstelling voor  NOS Studio France. De vroege uitzending, vlak voor de wedstrijden rond de klok van half negen, trok gemiddeld 1,7 miljoen kijkers. De late uitzending, meestal rond elf uur, was door de bank genomen goed voor 1 miljoen kijkers.

Niet alleen de televisie-uitzendingen deden het goed, ook de speciale EK-site van de NOS (nos.nl/ek2016) was populair, met 3,8 miljoen unieke bezoekers. Met 400.000 bezoekers was maandag 13 juni de uitschieter. (fotostill Youtube.com)

Bron: Stichting Kijkonderzoek/NOS

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*