Elger van der Wel over het succes van Mol-podcast ‘Trust Nobody’

Een van Nederlands populairste podcasts Trust Nobody wordt uitgebreid met afleveringen over het Belgische De Mol. Mede-initiatiefnemer Elger van der Wel vertelt over het succes van de podcast.

Wat is de reden dat jullie ook Belgische Mol in de podcast meenemen? Om te beginnen kijken we alle drie niet alleen de Nederlandse versie, maar ook de Belgische. Vorig jaar hebben we daarom al vlak voor de finale in België een extra aflevering van Trust Nobody gemaakt. Dit jaar werd er zoveel door fans gevraagd of we een compleet seizoen willen maken, dat we na lang twijfelen hebben besloten het maar gewoon te gaan doen. In de eerste plaats voor onze Nederlandse fans die de Belgische editie online bekijken, maar hopelijk kunnen we ook een publiek in Vlaanderen opbouwen.

Wat zijn de grote verschillen tussen de Vlaamse en Nederlandse editie?
Om te beginnen: in België wordt het programma nog steeds met onbekende mensen gespeeld. Dat zorgt voor een andere dynamiek in de groep. Het spel is daardoor ook heftiger; loodzware fysieke opdrachten en schieten met paintball guns zijn daar vaste onderdelen. Sowieso is het ook in de promo’s vooraf altijd allemaal wat duisterder in België. Daar komt bij dat in België de opdrachten (‘proeven’ noemen ze ze daar) relatief uitgebreid worden uitgelegd aan de kijker en er in de montage minder wordt gewerkt met de zogeheten biechten van de kandidaten als voice-over. Hierdoor zit het ook tv-technisch net wat anders in elkaar. Deze verschillen zorgen voor een fijne afwisseling met de Nederlandse editie.

Er is ook een officiële Mol-podcast. In hoeverre verschillen jullie daarmee?
De AVROTROS maakt een podcast waarin je een kijkje achter de schermen krijgt en ook de verhalen van de afvallers hoort. Superleuk als fan, maar het helpt je niet in je zoektocht naar de Mol. Met Trust Nobody proberen we de aflevering te analyseren en luisteraars te helpen in hun zoektocht. Wat viel ons op? In welke positie zou je als mol willen staan? En welke opties heb je überhaupt om een opdracht te analyseren? Daarnaast duiken we in alle hints en theorieën die fans ontdekken. Wat veel mensen niet weten is dat we onze podcast eigenlijk niet gezamenlijk voorbereiden. We hebben een vast format dat we volgen, maar bespreken niets inhoudelijk voor de opnames. Al onze theorieën en verdenkingen delen we pas tijdens de opnames met elkaar en daar ben je als luisteraar getuige van.

Hoe promoten jullie je podcast?
 We zijn actief op social media (op Trust Nobody-accounts en onze persoonlijke accounts), daarnaast zorgen we ervoor dat we opduiken als je een podcast app op ‘Wie is de Mol?’ of ‘De Mol’ zoekt. Ook tippen fans de podcast actief aan hun vrienden. Tot slot hebben we het geluk dat we ook regelmatig worden gevraagd om als mol-fans in de media te vertellen over het programma, waarbij er uiteraard ook aandacht is voor onze podcast.

Jullie podcast is razend populair. Wat voor een groeicijfers laten jullie zien?
Vorig jaar begonnen we in Nederland en haalden we zo’n 2000 luisteracties per aflevering. Dit jaar stelden we onszelf een doel van 5000; dat haalden we al meteen bij de start van het seizoen. Inmiddels zitten we op bijna 15.000 luisteracties per aflevering voor onze Nederlandse editie. En we zien dat mensen die starten gemiddeld meer dan 90 procent van de podcast (die vaak meer dan anderhalf duurt) uitluisteren.

Op de Online Radio Day gaan we ook het thema ‘Geld verdienen met podcasts’ bespreken. Kijken jullie al naar een verdienmodel?
We zijn de podcast gestart als hobby naast ons normale werk en het is nooit ons doel geweest om er geld aan te verdienen. Het is uiteraard wel fijn om de kosten die je maakt te kunnen dekken en misschien zelf iets binnen te halen om de gigantische hoeveelheid tijd die erin te compenseren. We hebben daar afgelopen najaar veel over nagedacht en besloten te experimenteren met Patreon. Fans kunnen ons via dat platform financieel steunen en krijgen daar goodies en extra content voor terug. Dit heeft echt al onze verwachtingen overtroffen, want inmiddels doneren onze fans gezamenlijk meer dan 1000 dollar per maand. Een groot deel van dat geld gaat zitten in de kosten die we hebben gemaakt voor hosting, onze huisstijl en opname-apparatuur, daarnaast vloeit een groot deel van de inkomsten terug naar de fans in de vorm van de goodies die we hebben laten maken.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*