EMG in moeilijke markt overeind als full-service bedrijf

In de zeer turbulente televisiemarkt is het een belangrijk voordeel als je als facilitair bedrijf deel uitmaakt van een internationale groep, zegt Bart De Maeyer, de nieuwe CEO van EMG Nederland. Vorig jaar was financieel slecht voor het bedrijf, maar de basis is volgens hem goed. 

De Maeyer werkt al zo’n 18 jaar voor het bedrijf. ‘In 2006 ben ik aangenomen als financieel controller bij EMG België en later ben ik CFO van die vestiging geworden. Ik vormde een tandem met de CEO, Dirk Theunis, en deed ook de opvolging van een aantal operationele en commerciële zaken. Begin 2023 ben ik een deel voor de groep gaan werken, waarbij de financiële opvolging van een aantal internationale projecten mede mijn taak werd.’ Toen in januari dit jaar EMG fuseerde met Gravity Media besloot René Delwel, die sinds 2010 de Nederlandse EMG-vestiging (voorheen United) leidde, zich niet meer te engageren voor dit nieuwe project. Bart De Maeyer was als nieuwe CEO een logische keuze. ‘Ik ben al sinds 2021 in Nederland actief en Dirk, René en ik vormden al een overkoepelend directiecomité voor de Benelux en ik kende vanuit dit perspectief EMG Nederland al wel.’

De fusie tussen EMG en Gravity Media werd voornamelijk ingegeven vanuit geografische overwegingen: ‘Er is eigenlijk alleen een overlap in Groot-Brittannië. Gravity Media is verder niet sterk aanwezig in onze regio’s, maar wel in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Australië, waar EMG niet zo is vertegenwoordigd. Verder werd het fusiebedrijf ingedeeld in regio’s, waarvan Nederland, België en Duitsland er samen één vormen. We passen goed bij elkaar: Brussel, Hilversum en Keulen vormen een driehoek. De bedrijven in Nederland en België zijn bovendien heel complementair en zijn de enige concernonderdelen die een full-service aanbod hebben.’

Grote projecten

De Maeyer benadrukt het internationale verband waarin EMG Nederland opereert, omdat het volgens hem een belangrijke factor is voor de marktpositie van het bedrijf. ‘We hebben in 2023 een moeilijk jaar achter de rug, maar in 2024 komt het goed mede dankzij de internationale projecten. De bezetting van onze mensen en materiaal moet een bepaald niveau halen om rendabel te kunnen zijn. EMG Nederland heeft daarom een combinatie nodig van nationale en internationale projecten, en een bezetting over het volledige jaar en niet alleen over enkele maanden. Onze focus ligt echter op de nationale projecten, omdat dit terugkerende opdrachten zijn voor vaste klanten. De internationale projecten vormen de kers op de taart. Zo is het binnenhalen van de Champions League en Europa League minstens even belangrijk als de Olympische Spelen en andere internationale sportevenementen.’

‘De broadcastmarkt is sterk in beweging en dat geldt ook voor onze leveranciers. De marges staan onder druk. In Nederland komen er bezuinigingen aan op de publieke omroep. We moeten afwachten hoe die precies uitpakken, maar de publieke omroep is voor ons zeer belangrijk. Wij hebben een sterke publieke omroep nodig én sterke commerciële zenders, omdat ze de basis zijn voor de producenten. De producenten hebben creatieve cellen die ze moeten laten draaien. Dat kan op basis van het werk vanuit deze zenders. Anderzijds zijn de facilitaire bedrijven zoals EMG ook weer gebaat bij deze sterke zenders en sterke producenten. Dit is zeker van belang wanneer, zoals nu, de reclame-inkomsten tegenvallen.’

Nieuwe generatie

‘We werken in een markt tegen heel competitieve prijzen, waarbij technologische innovatie van belang is. Zeker in een tijdperk waarbij op elke hoek van de straat een AI-toepassing ontspruit. Om de juiste toepassing te kunnen kiezen, is het belangrijk om deel uit te maken van een groep die dit soort kosten kan dragen over een groter geheel. AI moeten we omarmen want het is een evolutie die er toch komt. Ook daarom is nauw contact met de scholen van belang: zij leiden mede de toekomst’ige generatie op. Het helpt daarin dat er een combinatie is van beide op het Media Park.

AFN

De Maeyer is ook blij met de herstart van brancheorganisatie AFN. ‘Er is duidelijk behoefte aan zo’n vereniging. Zo’n verband maakt het ook weer mogelijk om technologische ontwikkelingen bij te houden, en we kunnen gezamenlijk onze belangen beter behartigen in politiek Den Haag. Denk bijvoorbeeld aan de milieuzones die steeds meer opduiken, waardoor het voor bijvoorbeeld onze wagens moeilijker wordt om in steden te komen.’

Toekomstbestendig

De Maeyer wil het bedrijf verder gereed maken voor de toekomst. ‘We moeten flexibel kunnen inspelen op de steeds sneller veranderende markt. De technologie evolueert snel, waarbij remote en softwarebased toepassingen steeds meer aan belang winnen. Daar moeten we als bedrijf klaar voor zijn. We zien dit heel optimistisch tegemoet. De basis van ons bedrijf is goed en dat zijn de mensen: ze zijn klant gedreven, gepassioneerd en denken oplossingsgericht. Dit is een stevigebasis, die maakt dat we als bedrijf zeker kunnen kijken naar de toekomst.’

1 Comment

  1. Kijk, van dit soort zinnen worden we echt een stuk wijzer: “Toen in januari dit jaar EMG fuseerde met Gravity Media besloot René Delwel, die sinds 2010 de Nederlandse EMG-vestiging (voorheen United) leidde, zich niet meer te engageren voor dit nieuwe project.” Hoe bedoel u?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*