Veel reacties op Twitter – o.a. #stewardess #KLM #bijbaan – over de rok die weervouw Willemijn Hoebert droeg tijdens het 8 Uur Journaal (NPO1) afgelopen vrijdag. De kleur blauw van haar rok was dezelfde als die vliegtuigmaatschappij KLM gebruikt. Omdat in datzelfde Journaal er nieuws was over AirFrance/KLM werd ik zelf even op verkeerde been gezet en dacht meteen aan product placement (een vorm van adverteren in een tv-programma door het merk/product te integreren in de inhoud, door het te tonen/gebruiken of het merk/product op te nemen in het script). De rok had een prima voorbeeld kunnen zijn, want de blauwe kleur alleen al doet de kijker denken aan het merk , blijkt. Maar tegelijkertijd bedacht ik me dat product placement en de NPO geen goede combinatie kunnen zijn.
Al werd ik al eerder op het verkeerde been gezet door de uitzending van EO’s Hufterproef (NPO2) op 27 mei, waar reacties van voorbijgangers op asociaal gedrag worden onderzocht door ze te filmen met verborgen camera’s. Dit keer werd winkelend publiek getest (of ze opkwamen voor de blinde straatmuzikant waarvan welverdiend geld uit zijn openstaande koffer werd gepakt) in een doorsnee winkelstraat waar allerlei merken van winkels best lang in beeld bleven. Maar product placement kan natuurlijk niet op NPO2.
En nu in Engeland, het zou een subliem voorbeeld van product placement kunnen zijn: de nieuwe reality consumenten show Big Box Little Box op commerciële zender ITV dat 4 juni van start is gegaan. Het is een spin-off van Gogglebox (C4) dat wij kennen als Thuis voor de buis (RTL4) of het Vlaamse Hallo Televisie (Eén). Hierin geven ‘gewone’ mensen commentaar tijdens het kijken naar tvprogramma’s.
In BBLB (zoals het waarschijnlijk gaat heten) geven ‘gewone’ mensen hun mening over allerlei nieuwe producten die ze mogen uitproberen, toegestuurd in een Big Box. Product Placement pur sang, daar wil je als merk wel in, toch? Al vraag ik me af wat de programmaredactie zou doen met zeer negatief commentaar op het product. Het zou als merk ook ‘je dood’ kunnen worden. Dan zou product placement via een weervrouw – op een commerciële zender – toch veiliger zijn. Agnes Dijker KlapperCom Consultancy
Geef als eerste een reactie