“Beeld en Geluid wordt vaak afgekort tot B en G, wat mij betreft staan die letters ook voor Beter en Gedurfder.” Eppo van Nispen tot Sevenaer, de nieuwe Algemeen Directeur van Beeld en Geluid, wil die organisatie omvormen tot een instituut voor mediacultuur, mediawijsheid, clubhuis voor mediamakers en nog veel meer. “Een plek van en voor ons allemaal.”
RHij komt uit de mediawereld voort en is daar altijd in blijven werken. Van Nispen tot Sevenaer begon zijn loopbaan bij de TROS, stapte over naar Studio 100, ging naar SBS, van daaruit naar de openbare bibliotheek in Delft en vervolgens naar de CPNB. Sinds begin dit jaar werkt hij weer in Hilversum. Gekscherend: “Toen ik op mijn eerste werkdag hier naar het Media Park reed, dacht ik: ik ben in al die jaren eigenlijk niks opgeschoten.” Maar dat is natuurlijk niet waar, hij is al lang niet meer de trainee die op 1 januari 1989 bij de TROS-televisie aan de slag ging, samen met een paar anderen gekozen uit 5000 sollicitanten. De anekdote die hij daarover vertelt, tekent hem ten voeten uit: vrolijk, mild-ironisch en zichzelf relativerend, en tegelijkertijd gedreven en ambitieus. “Op mijn sollicitatiebrief kreeg ik een dubbele afwijzing, want ik had noch een relevante opleiding noch ervaring in de journalistiek. Twee maanden later werd ik gebeld, of ik toch kon komen voor een gesprek, want er was een kandidaat ziek geworden. Later heb ik begrepen dat ze iemand uit de stapel brieven wilden, die volkomen buiten het profiel viel. Mijn namen vielen op en ik was wethouder geweest van Madurodam. Ik heb een boekje van Piet Heil gekocht, Werkwijzer voor journalistiek denken en doen, en we hebben een heel leuk gesprek gehad.”
Niets mooiers dan een mooi verhaal
Door zijn loopbaan in de mediasector voelt hij zich goed thuis bij Beeld en Geluid en heeft hij zich zijn nieuwe plek snel eigen gemaakt. “Ik ben een kritische consument, zeg maar, ik loop graag rond en vraag dan waarom iets is zoals het is. Daar leer je van, ik ben nieuwsgierig. Om met de dichter K. Schippers te spreken: wie zich verveelt, kijkt niet goed. Ik verveel me nooit.”
“Mijn vader zei altijd: niets mooiers dan een mooi verhaal. Dat klopt wel vind ik.” Van Nispen tot Sevenaer wil er maar mee zeggen, dat het werk van de omroepen zeer waardevol is. “De overheid bezuinigt op de publieke omroep. Maar als je de kwaliteit die de Nederlandse omroepen leveren en de kosten vergelijkt met de situatie in andere landen, dan mogen we heel trots zijn. Dat geldt niet alleen voor de publieke omroepen, maar ook voor de commerciële zenders in Nederland. Ik vind dat Beeld en Geluid een plek moet zijn die de Nederlandse media hoog houdt. Het is fijn als er een huis is, dat de omroepen en de makers koestert. De verbinding met de makers vind ik belangrijk. Dit gebouw, deze kleurrijke bonbon, doet recht aan de rijkgeschakeerde geschiedenis van de omroep, en sinds de fusie met het Persmuseum hebben we ook de geschiedenis van de geschreven journalistiek in huis.”
Vernieuwing
Dat is uiteraard niet het enige waar Beeld en Geluid en de nieuwe Algemeen Directeur zich op richten. “We willen een instituut voor mediacultuur worden, dat wil ik invulling geven. We zijn meer dan alleen een archief. Er is de media experience, waar 220.000 mensen per jaar naartoe gaan. Die gaan we in 2019 vernieuwen, daar was al een prima plan voor gemaakt. Maar daar houdt de vernieuwing niet op. We moeten ons opnieuw afvragen wat onze missie en visie is. Ik wil ook meer doen op het gebied van mediawijsheid, ertoe bijdragen dat mensen ‘geletterd’ kunnen zijn in de media en in staat zijn om te beoordelen wat hun mediabronnen zijn, waar die vandaan komen. Duiding van media vanuit een historische context is maatschappelijk belangrijk. Onze tentoonstelling over nepnieuws is daar een goed voorbeeld van. We zijn ook bezig nieuwe media vast te leggen, naast radio en televisie, zoals games en websites. Internationaal lopen we daarin voorop. En we gaan nieuwe diensten ontwikkelen en ons beter zichtbaar maken. Beeld en Geluid wordt vaak afgekort tot B en G, wat mij betreft staan die letters ook voor Beter en Gedurfder. Een plek van en voor ons allemaal.”
Een mooi streven, maar vooralsnog is de reusachtige mediacollectie van Beeld en Geluid vooral voor programmamakers toegankelijk en niet voor het grote publiek. Dat heeft in hoge mate te maken met auteursrechten. Van Nispen tot Sevenaer: “In de nieuwe archiefovereenkomst geven rechthebbenden, onder andere de publieke omroep, toestemming aan Beeld en Geluid voor archivering en toegang tot de audiovisuele collectie voor onderwijs, het museum en onderzoek.”
Dat laat nog best wat te wensen over, maar Van Nispen tot Sevenaer is optimistisch. “De tand des tijds lost veel op, auteursrechten vervallen 70 jaar na het overlijden van de oorspronkelijke rechthebbende. En ik zeg altijd maar: nee heb je en ja kun je krijgen. Kom met een goed voorstel en het antwoord is vaak ja, we moeten mooie projecten laten zien. De Canadese schrijver en journalist Cory Doctorow zegt: “conversation is king, content is just something to talk about”. We moeten dus het gesprek aangaan.”
Van Nispen tot Sevenaer wil ook zo’n gesprek aangaan met de commerciële omroepen, over het verzamelen van hun programma’s. “Eigenlijk willen we alles vastleggen. Het archief is de basis, daarin willen we de tijdgeest vangen. De tijden veranderen snel, zeker op mediagebied, en dat raakt de kern van Beeld en Geluid en van de maatschappij.”
Geef als eerste een reactie