Minister Slob wil dat omroepverenigingen zich meer gaan profileren. Deze uitspraak schiet bij AVROTROS-directeur Eric van Stade in het verkeerde keelgat.
Van Stade meldt tegenover NRC: „Minister Slob zegt dat we ons beter moeten profileren. Dat is een hele leuke. Eerst ons laten fuseren, en dan klagen dat we geen eigen gezicht meer hebben.”
De publieke omroepen hebben in vijf jaar bijna eenderde van hun totale ledenaantal verloren. Vooral de gefuseerde omroepen zijn geslonken.
Bron: NRC
AVROTROS (eigenlijk merendeel TROS) kan in het huidige bestel al jaren niet meer doen waar ze eigenlijk voor staan. Dat al in de toekomst alleen maar erger worden. Ze kunnen zich beter bij een commerciële partij aansluiten. Op dit moment zou Talpa de beste optie zijn. AVROTROS kan weer als 2 afzonderlijke merken onder de vlag van Talpa opereren en op alle vlakken van media actief blijven. Radio, TV, Nieuws, online, blad, in het land etc. 3 tv merken AVRO, TROS en VERONICA worden herenigd naast elkaar op televisie. Talpa krijgt er een aantal goede programma’s bij, 2 sterke merken en kan eindelijk afscheid nemen van de merken SBS6/9 en NET5.
Hallo, wakker worden Spreekbuis… Dat NRC-artikel is van 9 juli dit jaar.
Het is positief dat Slob de pluriformiteit wil bevorderen, maar ondertussen is de NPO hard bezig om met de nieuwe beleidslijn Online de omroepen nog verder af te knijpen. Straks mag je nog meer op 1 plek online video kijken, op het afgrijelijk onbruikbare NPO Start. En kun je op omroepsites geen eigen materiaal meer kijken. En dan over een paar jaar de bijdrage voor online bij de omroepen omlaag doen omdat de bezoekersaantallen zo zijn geslonken. Zo doorzichtig.