Op dinsdag 4 september maken Nederlandse online radiostations en podcasts kans op een Online Radio Award. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Erik Nusselder (Gamer.nl podcast).
Gamer.nl is één van de bekendste gamenieuws websites van Nederland. Gamenieuws werd lange tijd vooral in tekst en (bewegend) beeld gebracht. Waarom zijn jullie gestart met een podcast?
Het is voor ons echt voortgekomen uit een passie. We houden van games, we willen er graag over praten en onze liefde voor het medium met zo veel mogelijk mensen delen. Er zijn ongetwijfeld analisten die zullen uitleggen dat je met een podcast trouwe lezers aan je merk bindt en meer van dat soort zakelijke redenen, maar daar hebben wij eigenlijk niet eens over nagedacht. Games zijn prachtig en hebben zo veel verschillende kanten, wij vinden het heerlijk om daar over te praten en van gedachten te wisselen met ons publiek.
Is jullie doelgroep niet veel te druk met gamen om podcasts te luisteren?
Ha, tsja, is niet iedereen te druk om podcasts te luisteren? Ik luister zelf veel podcasts in de trein of op de fiets, heerlijk toch. Er zijn trouwens ook games waar je het geluid niet echt voor nodig hebt, die lenen zich er uitstekend voor om ondertussen een podcastje mee te pakken. Wat ons trouwens opvalt, is dat onze luisteraars uit alle leeftijdsgroepen en levensfases komen. We hebben sinds kort een eigen Discord-kanaal (een soort chatapp), waarin luisteraars met ons en met elkaar kunnen praten. Daar zien we veel mensen van onze eigen leeftijd, eind twintigers tot eind dertigers of ouder, die gewoon druk zijn met hun carrière en/of een gezin. We horen regelmatig dat mensen niet meer zo veel tijd hebben om te gamen als ze zouden willen, maar op maandagochtend onderweg naar werk wel naar onze podcast luisteren. Zo blijven ze toch een beetje op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de industrie.
Games zijn doorgaans erg visueel. Is het moeilijk om de doelgroep via een podcast te informeren over games zonder gebruik te maken van visuals?
Soms is het even zoeken naar de juiste woorden, maar games hebben gelukkig hun eigen jargon. Als ik zeg ‘first person shooter’ of ‘een platformer met pixel art’, weten onze luisteraars wel wat ik bedoel. Hoe games eruit zien, vind ik overigens een van de minst interessante aspecten om over te praten. Ik wil bijvoorbeeld liever weten hoe een game speelt, wat voor gevoel je erbij krijgt, hoe het verhaal in elkaar steekt, of de personages goed overkomen en of je emotioneel geraakt wordt. Als een game echt bijzonder mooi is of een heel eigen stijl heeft, is dat natuurlijk een interessant onderwerp, maar vaak is het uiterlijk niet het meest onderscheidende aspect van een game.
Veel van jullie lezers hebben een Xbox, Playstation of Nintendo in huis. In hoeverre zijn deze consoles ‘podcast ready’?
Niet heel erg, denk ik. Op de Nintendo Switch kun je niet heel veel meer dan games spelen. Op je Xbox of PlayStation kun je wel podcasts afspelen, bijvoorbeeld via apps als Spotify of YouTube, maar waarom zou je dat willen? Ja, bij sommige games is het geluid niet zo belangrijk, dan is het misschien lekker om een podcast op de achtergrond aan te hebben, maar zelf houd ik daar niet zo van. Er zijn al wel genoeg apparaten om podcasts op af te spelen, daar heb je wat mij betreft geen console voor nodig.
Hebben jullie al een inkomstenmodel voor de Gamer.nl podcast?
Nee, helemaal niet zelfs. Ron en ik doen het compleet vrijwillig, en dat terwijl we gewoon freelancers zijn voor Gamer.nl. De podcast heeft natuurlijk wel waarde: het trekt mensen naar de site, houdt ze betrokken bij het merk en geeft ons meer exposure. Maar op die manier denken we er eigenlijk niet over na. Ik denk dat we ook door zouden gaan als er maar twee mensen zouden luisteren.
Podcasts zijn ook een goed middel om niches te bereiken. De game-industrie is geen niche meer en een volwassen industrie geworden. Hoe groot is jullie potentiële doelgroep tegenwoordig?
Als jij een hobby hebt waar je erg van houdt, vind je het waarschijnlijk ook leuk om mensen daar met passie over te horen vertellen. Misschien hoor je iets dat je nog niet wist, of een mening waar je het lekker mee oneens kunt zijn.
Ik denk overigens dat een gamepodcast nog steeds best wel niche is. Dat iemand bij wijze van spreke het leuk vindt om een potje FIFA te spelen, betekent nog niet dat diegene zich wil verdiepen in de game-industrie. Hoe leuk we het ook brengen!
Hoe groot de potentiële doelgroep is, zou ik niet weten. In principe kan iedereen die games speelt luisteren, al bezigen we wel vaak een beetje jargon in de podcast. Ook spreekt Gamer.nl over het algemeen een wat oudere doelgroep aan, die met games zijn opgegroeid en via ons graag op een vermakelijke manier op de hoogte gehouden willen worden. Maar de luistercijfers blijven groeien en in ons Discord-kanaal zien we nu ook een community ontstaan. Daarin raden mensen games aan elkaar aan (of af) en tippen ze ons onderwerpen en ontwikkelingen om te bespreken in de podcast. Zo houden we veel directer contact met de die-hard luisteraars, een groep die voorlopig hopelijk blijft groeien!
Kijk voor meer informatie op:
Geef als eerste een reactie