Eind vorig jaar maakte Erik van der Hoff bekend na 24 jaar op te stappen als creatief directeur van het succesvolle tv-productiebedrijf BlazHoffski, dat hij in 1996 samen met zijn compagnon Dan Blazer heeft opgericht. Hij was toe aan een nieuwe uitdaging. Naast zijn bierbrouwerij heeft hij nu deze uitdaging gevonden: De Coproducent.
Het idee is middenin de coronacrisis ontstaan. Van der Hoff: ‘Samen met Tim van Gils en Pieter Cerutti bespraken onze toekomst en die van veel ZZP’ers. Zo kwamen we op het idee om een coöperatie op te richten waarin een groep creatieve en flexibele makers gezamenlijk content gaan maken. Na intense gesprekken met andere coöperaties en een adviesbureau gespecialiseerd in deze vorm van ondernemen besloten we om de koe bij de hoorns te vatten. Op diezelfde avond ontstond het idee om onszelf De Coproducent te noemen. De leden van de coöperatie, waaronder ikzelf, blijven gewoon hun reguliere klussen doen, maar binnen de coöperatie ontwikkelen en produceren we concepten van elkaar.
Volgens Van der Hoff zitten er veel voordelen aan de vorm van dit nieuwe initatief. Van der Hoff: ‘Het fijne van een coöperatie is dat de leden uiteindelijk bepalen wat er met de winst gebeurt. We maken met iedereen per project heldere afspraken. Wij zijn gezamenlijk altijd De Coproducent het idee dat iemand heeft ingebracht. Ook zijn we zo flexibel dat we voor opdrachtgevers ook als echte coproducent kunnen optreden. Inmiddels hebben we al heel veel mensen en bedrijven gesproken die ons idee sympathiek en in enkele gevallen zelfs briljant vinden. De eerste ideeën stromen vanuit de potentiële leden voorzichtig binnen en de eerste pitches zijn al gedaan. De komende maanden zullen we nog veel hobbels tegenkomen maar wat is er mooier dan die hobbels te nemen en iets moois neer te zetten.’
Geef als eerste een reactie