Het Europees Parlement heeft nieuwe regels goedgekeurd voor audiovisuele mediadiensten, waaronder een Europees contentquota van 30% voor video-on-demand-platforms.
Het quotum is bedoeld om de culturele diversiteit van de Europese audiovisuele sector te ondersteunen en maakt deel uit van de herziene wetgeving die van toepassing is op omroepen en online diensten zoals Netflix, YouTube en Facebook.
De bijgewerkte regels omvatten een betere bescherming van minderjarigen tegen geweld, haat, terrorisme en schadelijke reclame.
De EU heeft ook de grenzen van reclame opnieuw gedefinieerd, zodat advertenties tussen 6:00 en 18:00 uur maximaal 20% van de dagelijkse uitzendperiode kunnen opnemen, waardoor omroepen de flexibiliteit hebben om hun advertentieperioden aan te passen. In de primetime, tussen 18.00 uur en middernacht, mogen advertenties slechts 20% van de tijd duren.
De geactualiseerde audiovisuele regels werden aangenomen met 452 stemmen tegen 132, met 65 onthoudingen, hoewel de overeenkomst nog formeel moet worden goedgekeurd door de Raad van EU-ministers voordat de herziene wet van kracht kan worden.
Geef als eerste een reactie