Nieuwssite Bloomberg meldt dat omroepen hun oude rivaliteiten verzetten om gezamenlijk tegen internationale concurrentie zoals Netflix, Youtube en Amazon te strijden.
In Spanje hebben het publieke RTVE en de commerciële Mediaset Espana en Atresmedia hun strijdbijl reeds begraven. De Spaanse zenders zijn zich ervan bewust dat de echte concurrentie vooral van de internationale spelers komt. Deze zomer lanceren zij daarom het streamingplatform LovesTV, waarin de content van 18 zenders van de drie Spaanse broadcasters is verzameld. Doel van dit nieuwe platform is om de ‘Spaanse omroepen te aggregeren en als gemeenschappelijk toegangspunt tot de digitale wereld te laten dienen’.
Eigen belangen
Een soortgelijk scenario speelt zich af in heel Europa, waarbij al lang bestaande tv-concurrenten in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Italië hun rivaliteit opzij zetten om programma’s samen te produceren of shows online op één centrale plek aan te bieden. Voor veel van deze zenders is het wel wennen om hun eigen belangen met oude nationale concurrenten te delen.
“Consumenten geven er niet langer om waar ze onze content bekijken, dus waarom zouden we nog steeds strikte regels trekken tussen lineair en niet-lineair, offline en online?”
De meeste traditionele omroepen in Europa zijn momenteel zoekende naar antwoord om niet nog meer de aandacht van kijkers aan de internationale platform kwijt te raken. “Consumenten geven er niet langer om waar ze onze content bekijken, dus waarom zouden we nog steeds strikte regels trekken tussen lineair en niet-lineair, offline en online?”, vraagt Bert Habets, CEO van RTL Group zich af.
Hulu
Het model waar veel Europese zenders naar kijken is de succesvolle streamingdienst Hulu. Deze Amerikaanse streamingdienst is eigendom van Comcast, Time Warner, 21st Century Fox en Walt Disney. Sinds de lancering in 2007 is Hulu gegroeid tot 20 miljoen abonnees, die $ 8 tot $ 40 per maand betalen voor toegang tot honderden programma’s.
“Mensen willen een allesoverheersende interface”
Veel Europese omroepen willen nu door een gezamenlijk videoplatform voorkomen dat consumenten ‘wegkijken’ en hun aandacht vestigen op superplatformen Netflix en Youtube. “Mensen willen een allesoverheersende interface”, zegt Alan Wolk, medeoprichter van TVRev. “Het is verwarrend om voor elk tv-netwerk een andere app te hebben.” Ook het recente adviesrapport van De Raad voor Cultuur gaf al aan de Nederlandse kijker in de toekomst gemiddeld drie videoplatforms gaat gebruiken. Omroepen dienen daarom nu keuzes maken om ook in de toekomst zich nog in de kijker te spelen. Door de enorme investeringsmogelijkheden van internationale contentreuzen, zoals Netflix, is het voor indivuele omroeporganisaties vrijwel onmogelijk om alleen een sterk videoplatform op te zetten.
“Het is verwarrend om voor elk tv-netwerk een andere app te hebben.”
Europese initiatieven
Ondanks dat de samenwerkingen in diverse Europese landen soms tegen regels, wetten, mededingingsissues en broadcastrechten aanlopen, lijkt het veel omroepen niet te weerhouden om toch initiatief blijven te nemen om met andere mediabedrijven tot een samenwerking te komen. Zo werkt ProSiebenSat.1 Media SE in Duitsland samen met Discovery Inc.- eigenaar van de populaire Eurosport-franchise – om een videoservice met de naam 7TV te creëren. De twee mediabedrijven zijn op zoek naar partners in andere landen. De Britse media-regulator heeft een soortgelijke alliantie tussen de BBC, ITV en Channel 4 onlangs positief ontvangen. Het Spaanse LovesTV biedt nu livestreams van alle drie deelnemende tv-netwerken en laat kijkers de shows van de afgelopen week terug zien. Het Nederlandse NLZIET biedt zowel live als replay van NPO, RTL en SBS/Talpa aan.
“Als we onze middelen bundelen, kunnen we een sterke positie op het internationale toneel creëren”
Bezuinigingen
Ook op productie- en technisch vlak worden veel kosten door de samenwerkende omroeporganisaties gedeeld. De BBC en Channel 4 hebben bijvoorbeeld samengewerkt met Hulu en AMC Network Entertainment. Publieke omroepen in Frankrijk, Duitsland en Italië zijn overeengekomen samen te werken op gebied van grotere shows. “Als we onze middelen bundelen, kunnen we een sterke positie op het internationale toneel creëren”, zegt Delphine Ernotte, hoofd van France Télévisions SA. In een tijd waarin veel publieke omroepen moeten bezuinigen is samenwerking een manier om kosten te delen.
“De contentproviders en de producenten, willen door middel van dit gezamenlijke platform hun kansen om hun publiek te bereiken optimaliseren.”
Molotov
De Franse startup Molotov.TV speelt handig in op de wens om meer samen te werken. Met de lancering van een app veroorzaakt de Molotov momenteel een revolutie in de distributie van televisiebeelden in Frankrijk. De app geeft de mogelijkheid om 33 tv-kanalen in een gratis versie of 70 in een betaalde versie (€ 9,99 per maand). Het platform biedt zowel live TV als replay. In twee jaar tijd hebben 5 miljoen gebruikers zich aangemeld. Molotov oprichter Jean-David Blanc zegt dat hij in gesprek is met Britse, Duitse, Italiaanse en Spaanse bedrijven om uit te breiden naar die landen. “De contentproviders en de producenten, willen door middel van dit gezamenlijke platform hun kansen om hun publiek te bereiken optimaliseren.”
Geef als eerste een reactie