Bioscopen ondervinden concurrentie van allerlei andere tijdsbestedingen, zoals online naar films op Netflix kijken, maar ook van bezoeken van escape rooms en van familie-avondjes thuis. Om met name de jonge bezoeker te blijven trekken, is continue vernieuwing nodig. Voorbeelden zijn vroegboekkorting, luxe stoelen en innovaties met beeld en geluid. Als bioscopen voldoende vernieuwen, blijft het witte doek bovendien de ideale springplank voor nieuwe films en kan de evolutie van Netflix zelfs tot vollere zalen leiden, zo meldt ABNAMRO in een nieuw rapport.
Bezoek aan een bioscoop of filmtheater geeft namelijk een veel intensere ervaring dan thuis voor de buis. Daarom heeft branche de afgelopen jaren niet of nauwelijks de pijn gevoeld van de indrukwekkende opmars van online filmdiensten als Videoland, NLZNIET en in het bijzonder Netflix. Laatstgenoemde zag het aantal klanten in Nederland in de afgelopen drie jaar bijna verdubbelen naar drie miljoen.
ABNAMRO: ‘In een bioscoop is het beeld imposanter, het geluid scherper, je kunt een vliegtuig over je heen horen vliegen en het kan inmiddels in sommige bioscopen zelfs fictief waaien en sneeuwen als dat in de film gebeurt. Hoewel alle aanwezige grote ketens in buitenlandse handen zijn en de leveranciers van innovaties uit bijvoorbeeld Zuid-Korea en Canada komen, wordt in ons land driftig met dergelijke vernieuwingen geëxperimenteerd. En dat helpt. Inmiddels gaat een Nederlander vaker naar de bioscoop dan een Duitser, Italiaan en Belg, die twaalf jaar geleden juist vaker gingen. Het bezoek nam sinds 2007 met 55 procent toe.’
Het volledige rapport met de onderzoeksresultaten en de visie van ABN AMRO, is HIER te lezen.
Bron: ABNAMRO
Geef als eerste een reactie