[BLOG] Gisteren werd bekend dat Spotify een exclusiviteitsdeal van 100 miljoen euro heeft met de razend populaire podcastmaker Joe Rogan. Zijn podcasts zullen vanaf volgend jaar alleen nog maar bij de streamingdienst te beluisteren zijn. Niet iedereen is daar blij mee, maar toch is dit goed voor de podcastindustrie.
Exclusieve content is iets wat op (online) tv heel normaal is. Talpa en RTL vechten er regelmatig om en Netflix is groot geworden door zijn Originals. Bij podcasts worden de streams nog op een groot aantal distributieplatformen gezet. Daar lijkt nu verandering in te komen.
Spotify wil binnen korte termijn het belangrijkste podcastplatform van de wereld worden. Om dit ook te kunnen worden zullen zij met kwalitatief hoogstaande en onderscheidende content moeten komen. Het kocht daarom afgelopen twee jaar diverse podcastuitgevers op.
In Nederland gebeurt er ook genoeg binnen de podcastindustrie. DPG heeft voor diverse titels, waaronder AD.nl en Volkskrant eigen podcastomgevingen gecreëerd in plaats van door te verwijzen naar andere podcastplatforms. Eigen distributie is immers van grote waarde, dus het gratis plaatsen van hun waardevolle podcastcontent op platformen zoals Spotify en iTunes is vooral in een corona-recessietijd iets wat tegen het licht gehouden gaat worden. In deze gure economische tijden met tanende advertentie-inkomsten zullen uitgevers sowieso kritisch gaan kijken naar hun podcasts, die meestal nog weinig inkomsten opleveren. Grote kans dat diverse uitgevers de stekker uit hun podcast-activiteiten gaan trekken. Een duidelijkere commerciële strategie rondom podcasts of exclusiviteit door podcasts achter de (subscribers)inlog te plaatsen lijkt daarom noodzakelijk. Groot bereik is leuk, maar directe inkomsten zijn in een recessie belangrijker. Ook Talpa kiest voor meer exclusieve content, door streams en podcasts die alleen op JUKE beschikbaar zijn.
Na youtubers lijkt nu de jacht geopend op populaire podcasters. Het is afwachten wanneer Nederlands grootste podcastuitgever Dag en Nacht Media zal worden overgenomen. Ook het nieuwe podcastlabel Topcast Media wil de als een soort platenlabel de waarde van podcasts verzilveren. Voor makers van populaire podcasts bieden deze ontwikkelingen de mogelijkheid om (wat meer) met hun podcasts te gaan verdienen. De professionelere benadering zal ook een positief effect hebben op de kwaliteit van de podcasts. Daar wordt de luisteraar uiteindelijk ook beter van.
Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.
Wat een onzin, podcasts waren het laatste platformonafhankelijke contenttype, dit is slecht nieuws, je wordt nu gedwongen je podcast op een inferieure manier te nuttigen in plaats van in de app die jij als consument fijn vindt. Goed voor de ‘industrie’ misschien, maar wederom slecht voor de consument.