Fabienne de Vries: ‘Mijn liefde voor radio maken is nooit verdwenen’

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Fabienne de Vries (New Business Radio)

Je bent landelijk bekend geworden als vj bij TMF, maar hebt daarna talrijke programma’s op onder andere RTL gepresenteerd. Nu ben je bij New Business Radio te horen. Hoe groot is de stap van voor de camera naar achter de microfoon?
Dat is voor mij een ieneminie kleine stap, mijn liefde voor radio maken is nooit verdwenen en wellicht zelf groter dan die voor tv maken. Dit zit hem vooral ook in het feit dat ik gek ben op knoppen en techniek! De kick die je krijgt al je een mooie overgang maakt, een goeie ‘spreek’ hebt en intro netjes volpraat of lekker doorstart geeft elke keer weer een scheutje overwinningsadrenaline.

Je interviewt in je online radioshow Let’s Talk Business ondernemende mensen met verschillende achtergronden. Hoe bereid je je voor op zo’n uitzending?
Ik heb meestal een kleine telefonische voorbespreking met de gast, waarbij ik ook direct uitleg hoe het in de studio in z’n werk gaat. Wat ze kunnen verwachten qua opbouw van het programma, de structuur van het interview (zonder er te diep op in te gaan) en ook neem ik alvast een beetje techniek door. Zodat ze zich al van te voren kunnen inleven en zo comfortabel mogelijk op hun praatstoel kunnen gaan zitten tijdens de uitzending. Uiteraard lees ik me in via hun website, persbericht en andere actuele media omtrent het onderwerp of de branche.

Onlangs deed Spreekbuis.nl een onderzoek, waaruit bleek dat het percentage vrouwelijke radio-dj’s. Op de publieke zenders is een derde vrouw. Wat is de reden volgens jou dat we zo weinig dames op de radio horen?
Over het algemeen hebben vrouwen een hogere stem, met name voor de mannelijke luisteraar kan dit enorm op de zenuwen werken. Vrouwen hebben misschien ook de neiging om wat sneller te praten, te ratelen. Aangezien muziek al vaak bombastisch is, heb je daarnaast een stem nodig die helder klinkt, warm in laagte en een natuurlijke rust heeft. Mannen hebben dat van nature iets meer dan vrouwen. Het is voor vrouwen sowieso raadzaam om te letten op hun stemgebruik en wat meer in de laagte te gaan zitten als er ook mannelijke luisteraars zijn, geldt overigens net zo voor presentaties en vergaderingen.

In de jaren ‘90 hoorde je veel vrouwelijk zangeressen op hit-radio, los van de bands, dus toen was een mannelijke stem als afwisseling wellicht ook mooier voor de balans, misschien geldt dat nog steeds? Het feit dat maar 30% vrouw is onder DJ’s kan makkelijk verholpen worden, door ‘bewust’ te zoeken naar goeie vrouwen stemmen en ze daarnaast goed te begeleiden in hun stem gebruik. Daar pleit ik voor!

Naast jouw radiowerk ben je ook actief als presentatiecoach onder je bedrijfsnaam Dr Pitch. Een goede presentatie is soms visueel, maar kan uiteraard ook audio zijn. Wat zijn in het kort zaken waar je dan op moet letten?
Het begint inderdaad altijd met een goede voorbereiding, weten wat je doel is, wie is jouw (ideale) klant/publiek en wat is de kern van jouw boodschap. In mijn trainingen help ik mensen met de inhoudelijke structuur en opbouw van hun presentaties, de impact en intentie van de boodschap en de non-verbale en technische vormen van hun overdracht. Stem gebruik is daar zeker ook een onderdeel van, waarbij je een onderscheid kunt maken tussen een verhaal of anekdote en het mogelijk pitch gedeelte van je verhaal. In beide vormen zijn archetypes toe te passen die je verhaal levendig, helder en relevant maken. Verder spelen volume en tempo natuurlijk ook nog een rol. Het leuke is vooral dat dit technieken zijn die gewoon te leren zijn.

Veel lineaire radiozenders hebben moeite om de jeugd te bereiken. In de TMF-tijd wist je kids aan de buis gekluisterd te houden. Wat moeten we volgens anno 2018 doen om de doelgroep onder de 30 jaar alsnog aan het radioluisteren te krijgen?
Meer vrouwen positioneren? Hahaha! Wat ik nu zie is dat dat er steeds meer specifieke doelgroep zenders komen, met name bij online radio. TMF had ook voor elk wat wils met hele duidelijke doelgroep programma’s, een R&B programma, een rock programma, etc. Dat zie je sowieso ook op Youtube en diensten als Spotify gebeuren. Men zoekt vooral op wat hun eigen interesse heeft. Misschien is dat ook op radio toepasbaar… Zowel in podcasts als ook in zenders of programma’s. Het gevaar schuilt er wel in dat jongeren eenzijdig worden, oogkleppen ophouden en niet meer geïnspireerd worden door juist de diversiteit van een zender, maar dat is weer een hele andere discussie. 😉

Al in je jeugd was je actief bij de lokale omroep Radio Ronde Venen, later had je een eigen programma op Radio 538 en nu zit je bij online radiostation New Business Radio. Hoe ziet de radiowereld er volgens jou over 5 jaar uit?
Ik vind het lastig om daarover een uitspraak te doen, ik ben geen media analist. Maar wat ik hoop is dat online radio ook in veel auto’s te beluisteren is, waardoor het bereik groter wordt en de mogelijkheid om ‘onderweg’ te luisteren ook makkelijker wordt.

Kijk voor meer informatie over Fabienne de Vries en haar programma ‘Let’s talk Business’ op NewBusinessRadio.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*