Naar schatting ongeveer 6000 bezoekers hebben zondag 10 januari het Festival van het Nieuws in de Hilversumse bioscoop JT en het Instituut Beeld en Geluid bezocht. Aanleiding was het 60-jarig bestaan deze maand van het NOS Journaal. Ook het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen (40 jaar) en het NOS Jeugdjournaal 35 jaar jubileren.
Er was veel belangstelling voor de workshops en mensen stonden lang in de rij om medewerkers te ontmoeten. Tijdens de opening van het festival gaf burgemeester Broertjes aan het belangrijk te vinden dat vaker wordt benadrukt dat de nieuwsuitzendingen uit Hilversum komen.
,,Het gaat ook om de verbondenheid van de media met Hilversum. Natuurlijk is er steeds meer concurrentie uit plaatsen als Amsterdam en achter de schermen proberen we te voorkomen dat er nog meer verdwijnt. Maar nu is Hilversum nog steeds mediastad. Het is ook de basis van het nieuws, want ook RTL heeft hier haar nieuwsstudio’s’’, aldus de burgemeester in de Gooi en Eemlander.
Vakmanschap
Broertjes zei verder dat vakmanschap nodig blijft om neutraal het nieuws van die dag te volgen en te duiden. NOS-directeur Jan de Jong benadrukte dat het acht-uur journaal nog bijna iedere dag het best bekeken televisieprogramma is, met ruim twee miljoen kijkers. Natuurlijk kosten die 18 uitzendingen per dag op de tv, de radio, internet en teletekst geld, maar dat is volgens hem maar 1,46 euro per gezin per dag.
,,Je kan niet zeggen dat we kunnen volstaan met RTL en kranten, want dat zijn commerciële partijen. Die willen in eerste instantie geld verdienen’’, voegde hoofdredacteur Marcel Gelauff daar aan toe. ,,Wij hebben een opdracht van de samenleving gekregen om neutraal het nieuws te brengen”.(foto Twitter Wimar Jaeger)
Geef als eerste een reactie