Filemon in de kreukels

Vorige week ging het nieuwe programma van Filemon Wesselink F*ck Me I’m Famous (BNN) op NPO3 van start (wekelijks op donderdag). Hierin gaat de bekende tv-presentator Filemon op onderzoek uit naar de voor- en nadelen van het bekend zijn in Nederland. Hijzelf zegt er nogal wat moeite mee te hebben, en veelal last te hebben van het herkend te worden op straat. Hij vraagt andere BN-ers naar hún ervaringen, en bezoekt deskundigen om te achterhalen welke factoren een rol spelen bij het bekend zijn. F*ck Me I’m Famous is opgezet als een ‘zelfonderzoek programma’, waarin de presentator in een tv-programma een persoonlijke zoektocht start naar een bepaald onderwerp. 

Filemon’s collega bij BNN Sophie Hilbrand is een maand geleden ook een ‘zelfonderzoek programma’ gestart: Sophie in de kreukels wordt wekelijks op dinsdag uitgezonden op NPO3. Presentatrice Sophie onderzoekt in haar programma of je rimpels wel of niet moet accepteren als je ouder wordt. Ze begint haar zoektocht bij zichzelf – nu ze de 40 nadert – en vraagt andere BN-ers of ze iets aan (hun) rimpels zouden doen. Ook bezoekt ze deskundigen die haar advies geven, waarvan een van hen vindt dat als Sophie als rolmodel fungeert voor tv-kijkers ze beter kan uitkijken om ook met botox te beginnen.

Het zelfonderzoek genre is niet nieuw. Op de Engelse televisie is in 2007 anti-ageing cosmetica onderzocht d.m.v. zelfonderzoek van prof. Lesley Regan in wetenschappelijk programma Horizon (BBC2) en in Duitsland was zelfonderzoek te zien in de serie 30 Tagen (RTL-2) in 2006, waarin 30 Tagen Moslem het meest is bijgebleven. In Nederland op NPO3 ging AvroTros- presentatrice Lauren Verster de BNN-ers voor in juli 2014, waar ze in Lauren en de liefde verschillende vormen van liefde onderzocht door bijvoorbeeld te onderzoeken of ze zelf op vrouwen zou kunnen vallen.

Opvallend is wel dat er deze maand twee zelfonderzoek programma’s tegelijk worden uitgezonden op NPO3, van twee BNN-collega’s en geproduceerd door hetzelfde productiehuis. Meer variatie is gewenst.

 

Blogger Agnes Dijker is werkzaam bij KlapperCom Consultancy

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*