Het Commissariaat voor de Media heeft vandaag, vrijdag 12 december, zijn Handhavingsbrief 2015 gepubliceerd. Daarin worden onder meer de toezichtthema’s voor 2015 benoemd: onafhankelijkheid en transparantie.
Naar aanleiding van de overheidsbezuinigingen en de teruglopende advertentie inkomsten, zullen media-instellingen naar verwachting meer dan voorheen op zoek gaan naar alternatieve inkomstenbronnen en samenwerkingsverbanden. De gekozen toezichtthema’s moeten de positie van zowel de publieke als de commerciële media-instellingen bewaken.
Onafhankelijkheid
Het Commissariaat signaleert dat onafhankelijke media, vrije journalistiek en berichtgeving zonder commercieel of politieke oogmerk – basis van onze democratie – steeds meer onder druk komen te staan. Dat is volgens het Commissariaat het gevolg van toenemende concentraties op de mediamarkten.
Het Commissariaat gaat er in 2015 daarom nadrukkelijk op toezien dat de scheiding tussen commercie en redactie gewaarborgd blijft. Daarbij richt het zich specifiek op sponsoring, de rechtmatige verwerving en besteding van mediamiddelen, en de borging van de redactionele onafhankelijkheid.
Transparantie
Een transparante verantwoording door media-instellingen ziet het Commissariaat als essentiële voorwaarde voor het toezicht op de naleving van de Mediawet en de besteding van publiek geld. Goed bestuur en toezicht spelen hierbij een cruciale rol. Het Commissariaat ziet toe op de wijze waarop het bestuur en het intern toezicht van media-instellingen is ingericht, hoe gestuurd wordt op de transparantie over belangen en op de naleving van de Mediawet.
Handhavingsbrief
In de handhavingsbrief zijn de toezichtthema’s per type media-instelling uitgewerkt en is een aantal specifieke toezichtpunten benoemd. Lees de handhavingsbrief op de site van het Commissariaat.
Foto: van Flickr.com, bijgesneden. Fotograaf: harry_nl
Geef als eerste een reactie