In dagblad NRC stond vandaag een kritisch artikel over de online-strategie bij de publieke omroep. ‘Programmamakers en omroepbazen vinden de beeldkwaliteit van programma’s online te laag, experimenteren mag niet – en YouTube wordt vooral gezien als concurrent.’
Powned-omroepbaas Dominique Weesie heeft zijn vraagtekens of de NPO wel een online-strategie heeft. Binnen de publieke omroepen is hij zeker niet de enige die zich kritisch hierover uitlaat, al durven veel omroepmensen niet direct forse kritiek richting de NPO te uiten.
Toch staat steeds vaker de wijze hoe omroepen moeten omgaan met opkomende platformen zoals Youtube, Facebook en Netflix staat ter discussie. Vooral VPRO en Powned zetten al veel van hun content op deze platformen, omdat zij van mening zijn dat daar hun doelgroep zit en content zoveel mogelijk gedeeld moet worden. Toch blijven de meeste omroepen zeer terughoudend in verspreiden van video’s op andere kanalen, omdat zij niet afhankelijk wil worden van bedrijven als Facebook en Google. De NPO hanteert de regel dat uit dat per aflevering één video van maximaal 5 minuten voor promotionele doeleinden op concurrerende kanalen gezet mag worden.
Geef als eerste een reactie