Salto, de Franse video-on-demand joint venture tussen de belangrijkste omroepen van het land, heeft groen licht gekregen van de concurrentiewaakhond.
Er zijn belangrijke voorwaarden aan verbonden. Salto, dat nu gepland staat voor lancering in het eerste kwartaal van volgend jaar, zal de lineaire DTT-kanalen en inhaaldiensten omvatten, samen met een SVOD-dienst. Waakhond Autorité de la Concurrence zei dat het project kan doorgaan, maar de betrokken partners moeten zich wel buigen om concurrentie bij het verwerven van rechten, de commercialisering van tv-kanalen, de distributie van betaaltelevisiediensten en de advertentiemarkt te voorkomen.
France Télévisions directeur-generaal Delphine Ernotte: ‘Nu Salto is goedgekeurd, kunnen we eindelijk Team Frankrijk samenstellen. De lancering van het platform zal ons zeer binnenkort de mogelijkheden geven om echt te concurreren tegen internationale spelers op ons eigen grondgebied. En het zal een nieuwe manier zijn voor de Franse en Europese creatieve industrie om met hun publiek in contact te komen.’
Gilles Pélisson, CEO van de TF1-groep, meldt: ‘Ik ben blij dat dit gezamenlijke project nu werkelijkheid wordt, omdat het de belichaming is van de nieuwe ambitie voor de Franse omroepindustrie. De uitspraak van de mededingingsautoriteit is een zeer positief teken, omdat het aantoont dat de autoriteiten zich bewust zijn van de noodzaak om industriële spelers te ondersteunen en te begeleiden bij het maken van de nodige innovatieve veranderingen om nieuwe uitdagingen aan te gaan.’
Geef als eerste een reactie