Coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie zouden de NPO op termijn reclamevrij willen hebben. De Telegraaf meldde half februari dat dit een serieus scenario zou zijn voor het kabinet. Later deze maand weten we wat minister Slob werkelijk voor ogen heeft met de publieke omroep. Adverteerdersbond BVA meldt in Adformatie dat een reclamevrije omroep uitsluitend negatieve gevolgen heeft.
‘Reclame blijft de motor van de economie, zegt BVA-voorzitter Frenkel Denie. ‘Elke grote adverteerder van vandaag is ooit klein begonnen. Iedereen denkt dat we het altijd over grote adverteerders hebben, maar bedrijven als Bol.com, Coolblue, Fietsenwinkel.nl en Quooker zijn allemaal mede groot geworden door het massabereik van Ster. We moeten beseffen dat 75 procent van de adverteerders op de Ster kleinere adverteerders zijn, zeg maar het MKB. Die investeren minder dan een ton. Waar moeten die straks dan naartoe?’
Volgens hem missen we in Nederland nu al een nationaal alternatief voor de grote internationale techplatforms, waardoor Nederlandse adverteerders nu al uitwijken naar de internationale partijen, zoals Google/Youtube en Facebook.
Lees het hele artikel door mediajournalist Maarten Hafkamp op Adformatie.nl
Geef als eerste een reactie