Fusie RTL en Talpa gaat niet door

De fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network gaat definitief niet door. Anderhalf jaar na de eerste aankondiging van een fusie hebben de televisiebedrijven geen goedkeuring gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de conclusie getrokken dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn. Dat concludeert de ACM op basis eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs.

Daarom bereidt de ACM nu het officiële besluit voor om géén vergunning te verlenen voor de overname. Dat besluit is over enkele weken klaar.

Volgens de ACM ontstaat er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap. Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening.

Talpa heeft inmiddels officieel op het besluit gereageerd:

26 Comments

  1. Die fusie was al controversieel alvorens het bedacht was. Dat de ACM dat niet meteen heeft gezegd – en er toch een onderzoek is gedaan – vind ik eerlijk gezegd verspilling van middelen. Het zou de ACM sieren om wat strenger aan de poort te selecteren om te voorkomen dat we dit soort draconische onderzoeken krijgen en we dadelijk nog meer gezeik in de uitvoering binnen overheidsorganisaties hebben.

  2. Grote kans dat DPG nu een overnamebod richting RTL wil gaan doen. Toch zal ook daar weer ACM een onderzoek voor moeten opzetten. Naar verwachting is daar dan ergens in het voorjaar van 2024 bekend of zij het mogen overnemen of niet. Lijkt me een heel moeilijk schakelen voor dit soort partijen. De markt verandert immers razendsnel.

    • In dat geval hoop ik dat de ACM tegen die tijd een ‘poortwachter’ instelt die bij binnenkomst selecteert. Er moet gewoon op voorhand gezegd kunnen worden: “hier gaan wij niet eens over nadenken, hoe verzinnen jullie het”? In tijden van beperktere capaciteit – ook binnen overheidsorganisaties – moet er eerder in het proces keuzes gemaakt worden. Een overname van RTL NL door DPG zou dus ook door die ‘poortwachterstest’ moeten.

  3. Dat is een hard gelag voor Talpa. Aan de andere kant hadden ze er zelf volgens mij ook al geen vertrouwen in want ze zijn onlangs overgestapt op nieuwe vormgeving voor SBS6, logo, promo’s en idents en zijn volop bezig programmatechnisch om het station verder uit breiden met nieuwe programma’s en dergelijke.
    Voor RTL zijn nu alle wegen open om ook door te groeien en mee te veranderen want hun nieuwe vormgeving, en ik dacht dat dit het corporate RTL logo zou gaan worden, kan nu wel ingevoerd gaan worden.

  4. Vind het een feestdag met een gouden randje voor het medialandschap dat normaal kan blijven functioneren ,vooral de productie bedrijven , adverteerders, en een hoop medewerkers van van beide zenders zullen blij zijn , en dat RTL TALPA niet alles als aasgieren in eigen hand willen houden. RTL Talpa worden in feite gestraft door hun grootsheidswaanzin . Voor mij kan het jaar niet meer kapot

  5. @ FREEK de kijkcijfers zijn soms dramatisch laag van beide zendergroepen, op soc.media kotsen vele in de reacties de zenders uit , alleen een vast groepje kijkers, meestal huisvrouwtjes homo`s en laag opgeleiden zullen nog wel kijken, maar de meeste Nederlandse kijkers haken af Het is Ether vervuiling wat ze dagelijks uitzenden, en in de praatshows zeggen ze zoveel… zonder iets te zeggen De mensen mopperen wel eens op de NPO maar ik ben er trots op dat we een bestel hebben zoals de NPO !!!

    • dat kan, maar ik kijk ook niet naar talpa of rtl. ik zeg alleen dat ze weggeblazen zullen worden door buitenlandse partijen zoals netflix (met voornamelijk amerikaanse pulp series)

  6. Dat is voor kijkers en dan met name Videoland kijkers wel jammer. Als de fusie goedgekeurd zou zijn zou dat betekenen dat alles bij elkaar gezet zou worden. Talpa was daar al op aan het voorsorteren want enkele programma’s bieden ze nu aan op Videoland. Dat zal wel nu ook wel stopgezet gaan worden en in ieder geval niets meer bij geplaatst worden uit de Talpa stal. Rest voor Talpa dus enkel KIJK.nl omdat verder uit te breiden maar gezien het feit dat Talpa niet zo van de vooruitgang is zie ik dat ook niet echt met vertrouwen tegemoet. Dus Talpa blijft denk ik lekker aanrommelen…

    • Klopt Dat was ook net reden van deze fusie Videoland sterker maken grote kans dat DPG alsnog RTL en Videoland wil overnemen benieuwd als dat gebeurd de ACM wel toestemming geeft

  7. Het is natuurlijk ook gewoon ‘een woord met 3 letters’. Dit is weer typisch een besluit van bange linkse mensen bij het ACM die wars zijn van vooruitgang en bang zijn van monopoliepositie. Wat een slecht verhaal zo op de maandag! De kijker is hier weer de dupe van met name voor Videoland wat toch erg toekomst gericht is en waar je als kijker dus straks alles zou kunnen vinden i.p.v. steeds te moeten switchen tussen platforms..oh wacht Talpa heeft niets behalve dat gammele kijk.nl. Nou geweldig!

    • Heeft niets met een linkse ACM te maken RTL TALPA willen alles naar zich toe trekken en dat is egoisme machtvertoon, en bang de boot te missen
      Ben blij dat het niet door gaat En de kijker de dupe van de 16 miljoen kijkers hebben ze er nog geen miljoen per dag alleen bij uitzonderingen RTL TALPA zijn over een paar jaar de Callimeros onder de omroepen het brokkelt af let maar op, en de NPO zal altijd de grote winnaar blijven

  8. De enige juiste beslissing. Megaovernames zorgen vrijwel alleen maar voor ellende. Minder keuze voor de consument, minder media opties voor programmamakers, massa’s ontslagen, hele divisies de de nek wordt omgedraaid en dus killing voor de creativiteit: zie ook Warner / Discovery e de eerste overname van Warner door AT&T.

  9. als talpa gewoon stoppen met alle tv zenders. vervolgens verkoop je als talpa je programma’s aan rtl. rtl kan dan wel meer zenders starten want sbs is weg.

  10. Net gehoord op Radio 1, Maiko Valentijn, directeur mediabureau GroupM, over de werkwijze en teloorgang van het tv-imperium van De Mol:

    “Het is alsof je een bord spaghetti tegen de muur gooit en dan hoopt dat er een paar slierten blijven plakken.”

    Zo werkt het systeem met al die tv-formats dus van Talpa en er blijven nauwelijks meer slierten plakken, ja dan wil en moet je wel fuseren.

    Maar nu heb ik nooit de behoefte gevoeld om een bord spaghetti tegen een muur gegooid, maar als ik dat zou doen, dan hoop ik juist dat er geen slierten blijven plakken! En Maiko, hoe zit het dan met de saus?

    Mangiare!

  11. Talpa blijft verder falen. Men wilde van het imago van camping-zender af. Dit is mislukt. Het ANP werd gekocht. Niets meegedaan en uiteindelijk ook weer verkocht. De Telegraaf kopen. Mislukt. Zo’n beetje ieder nieuw programma verdwijnt binnen een jaar weer van de zender wegens gebrek aan kwaliteit. De “sterren” die destijds zijn aangetrokken jagen de kijkers eerder weg dan dat ze publiekstrekkers zijn.

    • Het enige goed scorende programma is een talkshow door halve idioot, een demente bejaarde en een trol die de voorzetjes geeft en alles en iedereen de maat neemt wat weer een voedingsbron is voor veel polarisatie in het land. Tel uit je winst.

  12. Heel benieuwd met welk Plan B Talpa nu komt. RTL komt er wel daar maak ik me niet druk om. Talpa zal iets moeten doen om overeind te blijven. Ik ben het dan ook roerig eens met Ruud Hendriks in het AD vandaag. RTL heeft Videoland en Talpa heeft alleen KIJK.nl. Dat zijn echt de kroonjuwelen van RTL als het gaat om de toekomstgerichtheid.

  13. Gelukkig is er, dankzij het niet doorgaan van deze fusie, nu geen sprake van een machtspositie in Hilversum. Je wil natuurlijk niet dat slechts een paar mensen het voor het zeggen hebben in ons mediabestel. Dan wordt het straks nog een slangenkuil, waarbij je bij wijze van spreke eerst familie van iemand moet zijn wil je er ooit aan de slag kunnen. Gelukkig blijft alles bij het oude: een eerlijk mediaparadijs waar iedereen aan mee mag doen en dat helemaal niet verpest wordt het clubje arrogante mensen dat daar de dienst uitmaakt. Daar staat Hilversum immers om bekend. Die fusie had dat vast allemaal verpest.

  14. Ik vind het ook belachelijk dat het ACM wel even voor ons even gaat bepalen wat goed voor ons is. Het is z.g.n. slecht voor de consument maar op basis van wat is dit bekeken in hun ‘glazen bol’? Echt kansloos, zoveel jaren onderzoek in de prullenbak. Dat mag wel beter en sneller bij een volgend onderzoek. Rob Goossens zei dit gisteren ook al bij Boulevard waar ik het helemaal mee eens ben.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*