Geberit heeft de Loden Radioleeuw gewonnen voor het meest irritante reclamespotje van 2017. Radar Radio-presentator Mischa Blok overhandigde de prijs, die jaarlijks uitgereikt wordt door het AVROTROS-consumentenprogramma, aan Geberit’s marketingmanager Raymond Koopman. De afgelopen weken brachten 5251 consumenten hun stem uit op de radioreclame’s van Only for Men, Geberit, Voltaren, Autotaalglas en AutoTrack.
Geberit wint de Loden Radioleeuw voor de reclame ‘Stank hoeft niet te stinken’. Volgens de fabrikant van sanitairproducten poepen Nederlanders 400 keer per jaar en spenderen daarmee dus jaarlijks 50 uur in de stank. Een nieuw toiletsysteem van Geberit zou stank direct vanuit de toiletpot verwijderen door middel van een ‘energiebesparend geurzuiveringsonderdeel’.
Raymond Koopman reageert: “We hadden niet als doel de Loden Radioleeuw te willen winnen, dus daar zijn we niet blij mee. Aan de andere kant zijn we wel blij met de extra aandacht voor het probleem. Stank op het toilet hoeft niet. We weten dat stank en stinken onderwerpen zijn die heel herkenbaar zijn voor mensen en waar mensen het liefst niet mee geconfronteerd willen worden. Maar negeren is geen probleem oplossen.”
‘Dodelijk onsmakelijk’
Luisteraars ervaren de ‘schijtreclame’ als ‘dodelijk onsmakelijk’ met een ‘irritante stem’ en ’te vaak gehoord’ waardoor men ‘de radio heel vaak op stil draait zo door de dag’. Ook vindt men dat ‘de slogan feitelijk onjuist is, want waarom zou het anders stank heten als het niet hoeft te stinken?’
Geberit won de prijs nipt en kreeg 27,6% van de stemmen, gevolgd door Only for Men met 26,2% en Voltaren met 23%. AutoTrack en Autotaalglas sluiten de hekkensluiters met respectievelijk 12,4% en 10,8% van de stemmen. Dit jaar stemden er dubbel zoveel mensen in vergelijking met afgelopen jaar.
Loden Leeuw
Aankomende maandag reikt Radar in de televisieuitzending de Loden Leeuw uit voor de meest irritante televisiereclame en de meest irritante BN’er in een spotje.
Geef als eerste een reactie