Vanaf 1 januari verdwijnen bij de publieke omroep reclames bij programma’s voor kinderen.
Het is een eerste stap van het kabinet om NPO helemaal reclamevrij te maken. Ook op de online kanalen van de publieke omroep verdwijnt de reclame. Alleen charitatieve instelingen mogen nog online reclame maken.
Een eerste goede stap is nu gezet. Naar mijn mening zou het nog veel effectiever kunnen. Er kan ook besloten worden om de Nederlandse Publieke Omroep terug te brengen, naar één radiozender en één televisiezender, die beiden reclamevrij en informatief worden. En zo kunnen de rest van de zenders vrij commercieel (zonder beperkingen) hun doelen bereiken.
@Patrick Keijzer Het is maar goed dat jij er niet over gaat. Waarom zou het terug moeten naar 1 zender op de radio en 1 op televisie? Eens dat er iets moet veranderen aan de NPO maar om het nu zo af te breken. Wat mij betreft mag er namelijk meer belastinggeld naar de NPO. Ik zou graag hier het zelfde model zien als in België.
Ik denk dat de Nederlandse Publieke Omroep met één radiozender en één televisiezender meer doelgericht is. Er is dan geen ruimte meer voor bijvoorbeeld amusement en andere pulp. Ik ben het wel met je eens dat er best wel wat belastinggeld naar de Nederlandse Publieke Omroep mag. Ik vind dat het belastinggeld uitsluitend moet worden uitgegeven voor verbetering van informatieve, leerzame programma’s of documentaires.