Omroepdirecteur Gerard Timmer heeft tijdens de publicatie van het BNNVARA-jaarverslag aangegeven trots te zijn op zijn medewerkers en op de transformatie. Het jaarverslag dient er ook voor om de activiteiten van omroep te verduidelijken. Hij geeft in zijn blog ook aan dat de NPO zich moet focussen op haar kerntaken.
“In samenwerking met de NPO. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitzendplek, wij verantwoordelijk voor de inhoud. Die inhoud komt niet zomaar tot stand, maar door de grote gedrevenheid van de makers. Voortkomend uit de missie en waardes die aan de programma’s van BNN en de VARA ten grondslag liggen. Andere beginselen dan die van een productiehuis.”
“Het is diezelfde omgeving; Hilversum, de omroepen, die meer en meer als vanzelfsprekend wordt gezien. Die veelal populistisch wordt weggezet als een restant van een verzuild systeem. Als organisaties die ‘hun eigen sausje’ belangrijker vinden dan wat de creatieve industrie voortbrengt. Als gesloten clubs, die zich wel eens zouden mogen open stellen voor die creatieve industrie. Die zich wel eens zouden mogen verbinden aan maatschappelijke organisaties. Daar beter over zouden moeten rapporteren en … die wel eens zouden mogen innoveren. Geluiden uit 2014.
“Ogenschijnlijk hebben we te weinig verteld hoe de meeste omroepen zich de afgelopen jaren hebben getransformeerd. Hoe we juist een sterke partner geworden zijn van de creatieve industrie. Van producenten, zzp’ers en maatschappelijke organisaties. Dat omroepen innovatie en talentontwikkeling hoog op de agenda hebben staan en daar beleid op hebben ontwikkeld, wat zich dagelijks uitbetaalt.”
Het jaarverslag is hier te lezen.
Geef als eerste een reactie