Gerard Timmer, voorzitter / algemeen directeur BNN-VARA heeft via BNNVARA.nl/blog een column online gezet over de impact van de publieke omroep en de wijze waarop de politiek de publieke omroep zou moeten beoordelen.
Zicht op ’16, visie voor ’17
Op 22 november vorig jaar zond BNN een thema-avond uit over anorexia. De door Jessica Valerius gemaakte documentaire Emma Wil Leven en het gesprek daarna maakte de sociale tongen los. Naast de vele tweets waarin kijkers toonden geraakt en aan het denken gezet te zijn viel mijn oog ook op de tweet van @laurapolder. Zij berichtte: “Deze #docu was topic in m’n #mbo klas gister.. raakte vele studenten #emmawilleven dank @OmroepBNN.” In nog geen 140 tekens maakte ze duidelijk hoeveel impact dit programma had binnen de doelgroep.
Uit representatief eigen onderzoek weten we inmiddels ook dat 75% van de kijkers meer begrip heeft gekregen voor anorexiapatiënten dankzij Emma Wil Leven. En dat is zomaar een voorbeeld. Er is over een jaar veel en veel meer gebeurd. Uitzendingen van Zembla, Rambam, Kassa, #BOOS en Onze Missie in Afghanistan leidden tot Kamervragen. 64% van de kijkers kijkt met een ander oog naar vluchtelingen dankzij Floortje Terug Naar Syrië. Het programma Klonen: Wens of Waanzin bracht het debat over klonen stevig op gang en 74% van de kijkers is zich dankzij Groen Licht bewuster geworden van hoe hij/zij kan bijdragen aan een beter milieu. Het pleidooi van Jan Terlouw over zijn zorgen in de samenleving in DWDD werd massaal bekeken en online gedeeld en posters van de #GEENHOOFD-campagne van BNN over sexting werden massaal door scholen opgevraagd.
Zomaar een greep uit de impact van het programmapakket van BNN-VARA over het jaar 2016. Impact die we hebben kunnen meten. Impact die we nastreven. Als het even kan met íeder programma, iedere uiting, op radio, televisie, print en digitaal. Maar veel kunnen we niet meten omdat het onder de radar gebeurt. We hebben er geen weet van. Zo hoorden we onlangs bij toeval van iemand uit het onderwijs dat de aflevering van Kassa over een maand zonder smartphone is opgenomen in het lesmateriaal. De invloed van onze programma’s reikt veel verder dan dat ene uitzendmoment.
Dít, is de échte waarde van publieke omroep. In slecht Nederlands; social return on investment.
En dan heb ik het nog niet eens over hoe we samenwerken met de wetenschap, kunst en cultuur, de creatieve industrie en het onderwijs. En de waarde en betekenis die we realiseren voor talentontwikkeling, het maatschappelijk debat, de arbeidsmarkt, sportparticipatie, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het wordt hoog tijd dat we die maatschappelijke en economische waarde van de publieke omroep inzichtelijk krijgen en als leidend motief gaan beschouwen. Dat de partijen die dit land na 15 maart gaan leiden nadenken over de fúnctie die de publieke omroep voor een land heeft. In plaats van zich druk te maken over individuele programma’s. En dat ze zich bezorgd tonen hoe we die maatschappelijke en economische waarde kunnen behouden.
Het wordt hoog, maar dan ook hoog tijd; het aantal mediapartijen in Nederland dat onafhankelijk van buitenlandse invloeden actief is neemt in rap tempo af. Ik ondersteun de afzonderlijke pleidooien van Shula Rijxman, Lennart van der Meulen en Jan de Jong om in dat kader te investeren in onafhankelijke publieke media. Het belang daarvan wordt met de dag groter nu zelfs het machtigste land in de wereld nepnieuws tot opzichtig onderdeel van haar politieke beleid heeft gemaakt.
Maar een extra investering alleen is niet voldoende. Het gebrek aan een overheidsvisie op de rol van een publieke omroep, met daarbij de maatschappelijke en economische waarde als leidend motief, begint zich te wreken. Ik daag de politiek uit de publieke omroep niet alleen te beschouwen op haar netten, zenders en programma’s, maar op de fúnctie die deze netten, zenders en programma’s voor ons land hebben. Het is tijd dat de politiek de publieke omroep ziet als middel, niet als doel. De publieke omroep zal in staat moeten worden gesteld haar maatschappelijke en economische waarde maximaal waar te maken, te verbinden, te inspireren, de macht te controleren en het venster op de wereld te bieden. Op radio, op tv, maar bovenal, en meer en meer, online.
Voor de start van het debat en ter inspiratie hebben we het programmajaar 2016, en de programmatische en maatschappelijke bijdrage van BNN-VARA daaraan voor u online gezet.
Omdat we stil willen staan bij wat de energie van de makers van BNN-VARA ons land in 2016 allemaal heeft gebracht. Om met Claudia de Breij te spreken, ons land Nederland. Dat waanzinnig gave land.
Gerard Timmer
Voorzitter / Algemeen Directeur BNN-VARA
Geef als eerste een reactie