In een open brief aan regering,Tweede Kamer, gemeenteraden, colleges en Economic Boards doen publieke en commerciele omroepen, mediabedrijven en lokale politici een oproep om mee te investeren in de zogeheten Media Valley.
De Media Valley is het gebied tussen Hilversum, Amsterdam en Utrecht. Van groot belang voor de media infrastructuur zeggen de ondertekenaars, vergelijkbaar met de betekenis van Eindhoven voor design en technologie, Rotterdam voor het transport en Schiphol voor de luchtvaart.
De Hilversumse wethouder van Mediazaken Wimar Jaeger zegt in een eerste toelichting het belangrijk te vinden dat het debat over de regulering van de media niet alleen over de amusementsvraag gaat, maar aandacht heeft voor de economische potentie van de in de brief genoemde Mediavalley en het belang daarvoor in Nederland.
Samenballing
“De kracht van de Media Valley is gelegen in de samenballing van technische en inhoudelijke kwaliteit en creativiteit. Die wordt zichtbaar via oude en nieuwe media, op basis van een grote hoeveelheid kennis en kunde van tienduizenden mediamedewerkers in honderden bedrijven”, zo staat in de brief.
Het gaat dan bijvoorbeeld om omroepen, nieuwswebsites, gameontwikkelaars en educatieve mediaorganisaties. De brief is , natuurlijk niet geheel toevallig, geschreven aan de vooravond van de bespreking van de Nieuwe Mediawet en de daarop volgende mediabegroting in de Tweede Kamer.
“De mediasector is een belangrijke economische pijler binnen de Nederlandse economie en verdient ruimte om zich te ontwikkelen. Alleen dan kan goed worden ingespeeld op het snel veranderende mediagebruik, internationalisering van de sector en nieuwste technologische ontwikkelingen”, staat er verder in de brief.
Onderschatting
Volgens de mediaorganisaties en politici loopt Nederland voorop in de technologische ontwikkelingen, maar wordt de innoverende rol bij het behouden van die koppositie structureel onderschat. Ze wijzen op de effecten van het toetreden van buitenlandse mediapartijen op de Nederlandse markt. Dat zou gevaarlijk kunnen zijn voor de lokale inhoud.
De brief eindigt met een tiental punten die specifiek onder de aandacht gebracht willen worden en waar dringend betrokkenheid wordt gevraagd. Daartoe behoren ruimte voor publiek private samenwerking, die nu mnog door de Mediawet belemmert wordt. Ook wil de Media Valley een garantie dat buitenlandse bedrijven dezelfde rechten en plichten krijgen als Nederlandse mediaorganisaties.
Andere punten zijn het flexibeler maken van werkafspraken voor kleinere organisaties, een laag BTW tarief voor mediagerelateerde produccties en het stimuleren van excellente media- en kunstvakopleidingen. Ook moet er in de Mediawet ruimte komen voor inhoudelijk journalistieke samenwerking tussen mediavormen op landelijk, regionaal en lokaal niveau.
Mediacentra
Bij dat laatste wordt gedacht aan de oprichting van regionale mediacentra, waarin kranten, radio, televisie en internet samenwerken. Op diverse plaatsen, waaronder in Hilversum, zijn dergelijke initiatieven al van de grond gekomen. Tenslotte vinden de briefschrijvers dat de vervoersinfrastructuur verbeterd moet worden.
Ondertekenaars zijn AVRO TROS, Blue Circle, BNN VARA, DutchView Infostrada, Endemol Shine, Ericsson, KRO NCRV, Max, Beeld en Geluid, NOS, NPO, NTR, RTL,Sanoma SBS, Talpa, Unbranded, United, Vereniging van Onafhankelijke Televisieproducenten, VPRO en de wethouders van Economie en Media uit Amsterdam, Utrecht en Hilversum.
Geef als eerste een reactie