In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Giel Beelen (Kukuru podcast).
Je wordt meestal met radio en muziek geassocieerd, maar Kukuru gaat over hoe je positiever in het leven staat. Hoe is dit idee ontstaan om over dit onderwerp een podcastserie te maken?
Ik zat er een paar jaar geleden niet zo lekker meer in. Zowel werk als privé deed ik altijd maar zoals ik het nou eenmaal deed. Het was donker en voelde dat het lichter zou worden als ik meer in verbinding met mezelf zou staan. Het vinden van mezelf dus. En die persoonlijke zoektocht deel ik. Een reis langs mensen en onderwerpen waar ik zelf het bestaan eerst niet van wist. Dat is Kukuru. Zeker niet wat je moet doen maar wat je kàn doen. Overigens is dit dus zeker niet de zoveelste positiviteitspodcast. Het gaat niet zozeer om je beter te voelen maar om beter te worden in voelen.
Je bent niet de eerste dj die een podcastserie over levensbewustzijn maakt. Andere populaire podcastseries zijn Leven zonder stress (Patrick Kicken) en Leef je mooiste leven (Michael Pilarczyk). Ook noemenswaardig: 100% Inspiratie (Thijs Lindhout) en Klaagvrij Leven (Sandra Brandt). Hoe maak jij met je podcast?
Ieder mens is anders. En aangezien KUKURU echt heel persoonlijk is maakt zelfs een gesprek met een zelfde gast het echt heel anders. Ik merk dat ik in deze serie echt heel veel van mezelf laat zien. Dat doet Thijs trouwens ook wel, maar ja dat is dan weer een heel ander persoon dan ik haha. Het is eigenlijk sowieso niet te claimen of te vergelijken .Elk mens is bezig met leven. De een wat bewuster dan de ander. En wat het bij mij uniek maakt is dat je ook bij de opnames aanwezig kunt zijn (in de ADAM Toren). Dat geeft een hele andere dynamiek en de mogelijkheid om zelf je vraag te stellen.
Naast de bekende podcastdistributieplatforms zet je ook Youtube in. Welke voordelen brengt dit met zich mee?
Ik geloof niet meer in enkelzijdige media. Of het nou radio is of podcast er moet ook beeld bij. En als je TV of video content maakt dan zou ik ook een audio only variatie maken. Waar je ook mee bezig bent en op welk platform je je ook bevind daar wil ik deze boodschap verkondigen. En zeker op social media als Insta en Facebook kun je mensen mooi naar de lange versie verwijzen. Al merk ik de laatste tijd dat het hele gesprek op Facebook ook prima werkt. Merk dat veel collega’s heel erg bezig zijn met statistieken. Het maakt mij echt niet uit waar of hoe iemand het consumeert als het maar een paar mensen inspireert.
Diverse dj’s kiezen ervoor om hun podcast onder een omroep te plaatsen. Waarom kies jij ervoor om deze podcast zelfstandig te maken?
Dit is ten eerste iets heel persoonlijks en daarnaast ben ik ben al jaren een eigen producent. Ook voor andere partijen. Zal er in de toekomst vast ook eentje gaan maken voor mijn nieuwe oude werkgever BNNVARA.
De Online Radio Awards editie van 2020 heeft als thema: ‘Groei’. Wat doe jij om meer luisteraars voor je podcast te krijgen?
Met Kukuru ben ik pas net begonnen dus moet dat pad nog beter gaan bewandelen. In de subcategorie chartlijstjes sta ik bij iTunes en Spotify nu al vaak op 1. Dat is echt heel leuk natuurlijk, maar waar ik het voor doe zijn de reacties die ik krijg via de site en DM. Zo intens hartverwarmend, zo behulpzaam (met vraag of gastsuggesties) en de onderwerpen, boeken en producten stromen nu al binnen. Ik geloof dat als je de ‘klanten’ hoort en gebruikt wat ze zeggen dat je op die manier (gewoon door mond op mond) vanzelf groeit. Dus niet alleen zenden maar ook ontvangen en samen groeien. Eerlijk gezegd zou nog wel meer gebruik kunnen maken van de netwerken van mijn gasten en online marketing enzo, maar ben nog een ‘newby’ op dat gebied maar dat ik ga zeker nog exploreren!
Voor mijn Engelse podcast ‘Can You Feel It’ over de geschiedenis van Electronic Dance Music ofwel House heb ik het anders aangepakt. Daar heb ik echt op allerlei fora berichtjes geplaatst en echt actief gekeken naar internationale Facebook fans van Armin of Chuckie of wie die ik die aflevering te gast had.
Dan stond ik weer ineens op 1 in China of van de week nog stond de aflevering van Ferry Corsten op een blog getipt en heb je weer luisteraars all over the world. Daar moet ik op andere social media veel actiever in zijn, want who the fuck is Giel Beelen (sowieso trouwens 😉
Leuk nieuwtje: daar komt ook een tweede serie van met de grote Nederlandse namen die ik nog niet in het eerste seizoen gehad heb!
Podcasting bestaat alweer bijna 20 jaar. Toch is het voor veel Nederlanders nog een onbekend fenomeen. Wat zou er moeten gebeuren om -net als radio- vrijwel iedereen aan het podcasten te krijgen?
Dat gaat vanzelf. De shifting is begonnen. Hosting en distributie platformen zijn druk aan het strijden. Als de muziekrechten kwestie gefixt is wordt de scheidslijn tussen radio en podcast helemaal klein. Het is een kwestie van tijd.
Laatste vraag: Wat zou je het liefst willen wat bij luisteraars blijft hangen als ze jouw podcastserie volgen?
Nou ik hoop dus dat zij ook beter worden in voelen en ze kan inspireren om iets optimaler te kunnen leven. Maar als ik het iets moet specificeren: dat je goed bent zoals je bent! De goeroe zit in ons allemaal (daar staat Kukuru voor). En dat je niet te vaak voor de makkelijke comfortabele (korte termijn) opties moet kiezen.
Kijk voor meer informatie op onlineradiowards.nl
“enkelzijdige media” Scrabble woord ?
Dit is wel de toekomst. Niet meer afhankelijk van een radiostation met boven je een manager die je vertelt wat wel en niet kan. Rechtstreeks weer in contact met de luisteraar die je maakt of kraakt. Je eigen doelgroep, jouw eigen kanaal. Het is een logische en vanzelfsprekende stap. De grote FM stations nu gaan dit de komende jaren vanzelf met lede ogen aanzien. (Hoe zij nog meer profiterende managers de laan moeten uitsturen. Hoe DJ’s hun Ferrari in de verkoop moeten gooien, omdat ze de laan zijn uitgestuurd vanwege jarenlang de FM band te gijzelen met eenheidsworst en het trucje niet meer werkt ten koste van de luisteraar. De DJ (niet Giel) met tranen in de ogen zeggend: “wir haben es nicht gewusst!”. Jaja, tuurlijk….).