In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Gijs Groenteman (De Grote Harry Bannink Podcast).
De Grote Harry Bannink Podcast is een van de bekendere Nederlandse podcasts, terwijl lang niet iedereen Harry Bannink kent. Waar komt die populariteit vandaan?
Dat kan ik natuurlijk met geen enkele vorm van zekerheid zeggen. Maar ik denk omdat de liedjes van Harry Bannink fantastisch zijn. Dus de mensen die Harry Bannink al kenden en bewonderden maken opnieuw kennis met zijn muziek en horen bovendien tientallen liedjes die jarenlang verborgen zijn gebleven. Bovendien zijn de mensen die over hem praten goede vertellers. En het gaat over een tijd, de tweede helft van de vorige eeuw, waar veel mensen een lichte heimwee naar voelen.
Sinds september 2018 ben je gestart met De Grote Harry Bannink Podcast On Tour. Een theatershow waarin je, samen met pianist Dick van der Stoep en zanger Frank Groothof, herinneringen ophaalt aan het oeuvre van Harry Bannink. Hoe kwam je op het idee?
Harry Bannink heeft zo veel prachtige liedjes voor Frank Groothof geschreven, maar die had hij nog nooit in het theater uitgevoerd. Dat vond ik onverdraaglijk. Ik wilde meemaken hoe hij liedjes als Roeitocht, Nooit verhuisd, Walvisvrouw of Ik haat de maan gewoon voor mijn neus zou uitvoeren. Dus dat was het idee. En Dick van der Stoep is een ongelofelijk goede, trouwe Bannink-pianist, die jarenlang door het land heeft getrokken met mensen als Conny Stuart, Willem Nijholt, Jenny Arean en Joost Prinsen. Dus dat hij ook nog mee wilde, was helemaal fantastisch.
Welke voordelen brengt jouw radio-ervaring mee bij het maken van een podcast?
Ik weet hoe ik een audio-interview moet doen, dat iets totaal anders is dan een geschreven interview. Verder weet ik hoe ik een recorder moet bedienen en hoe ik een interview moet monteren. Allemaal geleerd bij De Avonden destijds, en daar maak ik nu nog dankbaar gebruik van.
Podcasting wordt steeds populairder Wat merk je bij eigen podcast van de groeiende belangstelling van podcasting?
Ik heb vanaf het begin niet te klagen over aandacht voor mijn podcasts, ik maak er ook nog eentje voor de Volkskrant, Met Groenteman in de kast. We hebben veel luisteraars, en vooral: het zijn allemaal aandachtige luisteraars. Als mensen een podcast eenmaal in hun hart sluiten, voelen ze volgens mij een grote loyaliteit.
Is het maken van een podcast totaal anders dan het maken van radio? Ja, je hoeft je niet aan de wil van een zenderbaas te houden, je kan een zeer specifieke doelgroep bedienen, een aflevering kan zo lang of zo kort duren als je wilt. Het is een en al vrijheid.
Dit jaar is het verdienmodel één van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day. Hoe verdien je geld met jouw podcast?
Bij De Grote Harry Bannink Podcast is er geen verdienmodel. Bij de Volkskrant krijg ik gewoon betaald per aflevering door de krant.
Er zijn tientallen distributieplatformen beschikbaar. Welke werkt bij jullie het best?
Ik doe het via Soundcloud, dat gaat prima, maar ik heb geen ervaring met andere, dus zou niet weten of die beter of minder zijn.
Waarom is een podcast een ideaal medium voor dit onderwerp?
Omdat ik zo oeverloos kan zijn als ik wel, ik denk dat geen omroep ooit meer dan veertig uur radio over Harry Bannink had uitgezonden.
Je werkt ook voor de publieke omroep. Waarom heb je deze podcast niet onder het dak van een omroep gemaakt?
Ik geloofde heel erg in dit onderwerp en had ontzettend veel zin om het precies zo te maken als ik wilde. Ik weet bijna zeker dat als ik het onder het dak van een omroep had gemaakt, ik toch concessies had moeten doen – ook jongeren aanspreken, meer uitleggen, bondiger monteren. Voordat ik hiermee begon heb ik ook wel eens met Gerard Walhof van de VPRO gepraat over het maken van een podcast, en hij leek ook niet bepaald geïnteresseerd in dit onderwerp.
Je hebt nu 40 podcastafleveringen gemaakt. Is het gehele oeuvre van Bannink nu besproken?
Het oeuvre van Bannink is bijna besproken, al zou je tot in het oneindige over Bannink kunnen door filosoferen, zoals we dat ook over Bach, Schubert of The Beatles doen.
Kijk voor meer informatie op Onlineradioawards.nl
Dit interview wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.
Ik luisterde naar het gesprek met Joost Prinsen. Het gaat over de melancholie die wordt opgeroepen door zingende kinderen in een klaslokaal met open ramen. Harry Bannink zet een paar noten tussen 2 zinnen. Dat is de melodie van Zie de leliën op het veld, uit de bundel Kun je nog zingen, zing dan mee. Het is dus een citaat, Bannink kende zijn klassieken…. Het lied is op YouTube te vinden.