Vandaag hebben RTL Nederland en Talpa hun fusieplannen bekendgemaakt. Hiermee ontstaat er op het gebied van commerciële televisie één grote Nederlandse partij. Vraag is welke markt mededingingsautoriteit ACM als de relevante definieert voor de voorgenomen fusie.
UvA-hoogleraar economie Maarten Pieter Schinkel meldt tegenover NRC: „Partijen met fusieplannen proberen die markten altijd zo breed mogelijk voor te stellen. Ik lees dat John de Mol voordelen ziet in de internationale strijd met Google, Facebook en Netflix. Maar mij lijkt toch ook apart genomen de Nederlandse trouwe kijker relevant, die naar hun programma’s kijkt.”
Het is daarbij volgens Schinkel ook maar de vraag in hoeverre de NPO in dit mededingingsvraagstuk als echte concurrent zal worden gezien door de ACM. „Dan hou je dus slechts één mediabedrijf over met marktmacht de advertentiemarkt. En ook over de vaste kijker die het type amusement zoekt dat deze commerciëlen nu nog in concurrentie met elkaar aanbieden.”
Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum meldt aan Volkrant.nl: ‘Voor adverteerders ontstaat bijna een monopolist, met acht televisiezenders’, zegt hij. ‘Die kan eenzijdig de tarieven van tv-reclame bepalen, en ze bijvoorbeeld laten stijgen. Ik denk dat het nieuwe bedrijf minimaal een aantal activiteiten moet afstoten, voordat dit wordt toegestaan.’
Alle zenders van RTL en Talpa (onder meer SBS6) blijven voorlopig naast elkaar bestaan. Pas begin 2022 wordt bekend of er een andere zenderindeling gaat komen.
Negen tv-zenders…..